Puumala-lehti avaa näköislehtensä kaikkien luettavaksi Postin lakon ajaksi

Suuret lehtipäivät kokosi paikallislehtien päätoimittajia ja muita työntekijöitä Hyvinkään Sveitsiin. Vuosittain palkitaan myös eri sarjojen parhaat lehdet ja jutut.

Maanantaiaamuna alkava Posti- ja logistiikka-alan unioni Paun lakko vaikuttaa sanomalehtiin hyvin eri tavoin. Lehtien varhaisjakeluun lakko ei kuitenkaan vaikuta. Puumala-lehti ilmestyy ja varhaisjakelussa olevat taloudet saavat lehtensä. Varhaisjakelun ulkopuolella olevat tilaajat sen sijaan jäävät seuraavan kahden viikon aikana ilman lehteä.

-Tämän vuoksi avaamme verkkosivuillamme näköislehden kaikkien luettavaksi maksutta ensi keskiviikosta lähtien, kertoo päätoimittaja Tiina Judén.

Näköislehden lisäksi Puumala-lehti järjestää maksuttomia lehtiä noutopisteisiin kunnantalolle sekä Puumala-lehden toimitukseen. Lehtiä voi noutaa keskiviikkona 13.päivä marraskuuta.

Maaseudun Tulevaisuus jää näillä näkymin painamatta kahden viikon mittaiseksi kaavaillun lakon aikana. Lehti on käytännössä kokonaan Postin perusjakelussa koko Suomessa. Myös Maaseudun Tulevaisuuden näköislehti on lakon aikana veloituksetta kaikkien luettavissa.

Postin lakko vaikeuttaa myös Essoten toimintaa

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n lakko vaikeuttaa merkittävästi myös Essoten lähete- ja ajanvarauskirjeiden ja asiakasohjeiden sekä laskujen toimittamista. Essotesta lähtee noin 300-400 kirjettä päivittäin ja lakko vaikuttaa luonnollisesti myös kuntayhtymään tulevaan postiin.

-Lakolla voi olla vaikutuksia myös potilasturvallisuuteen, kun asiakkaalle lähetetyt kutsukirjeet eivät mene perille. Nyt kannattaa käydä kirjautumassa osoitteessa www.essote.fi sähköisen asiointipalvelun käyttäjäksi, jolloin kutsu- ja muut kirjeet tulevat kotiin sähköisesti, vinkkaa Essoten johtajaylilääkäri Jarmo J. Koski.

Terveyspalveluissa muille asiakkaille pyritään soittamaan kutsut ja potilasohjeistukset. Puheluja soittavat pääasiassa osastonsihteerit.

-Puhelimitse kutsuttavia tulee olemaan todella paljon. On lisäksi haastavaa, miten muun muassa tutkimusohjeita sisältävät potilasohjeistukset saadaan puhelimitse hoidettua. Haasteeksi nousee myös asiakkaiden tavoitettavuus sekä heidän mahdollisuutensa ottaa ohjeistusta vastaan, kun soitamme.  Oman lisänsä tähän tuo tämän hetkiset vähentyneet resurssit, sillä äskettäisen rekrytointikiellon aikana menetimme valitettavasti paljon osaavaa työvoimaa, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Johanna Pulkkinen osastonsihteeripalveluista.

Laskut

Laskujen maksuaikaa pidennetään. Tällä hetkellä Essoten laskujen maksuehto on 21 vuorokautta, mutta se pitenee lakon aikana 28 vuorokauteen.

Vanhus- ja vammaispalvelut

Essoten vanhus- ja vammaispalveluiden asiakasohjeita, tiedotteita ja päätöksiä sekä hakemusten tilanteita voi kysyä suoraan palveluneuvosta tai Essoten palveluohjauksen toimipisteistä.  Tarpeen vaatiessa asiakkaisiin ollaan yhteydessä myös puhelimitse.

-Vanhus- ja vammaispalvelut on laittanut tällä viikolla tietoa kuljetuspalvelumuutoksesta, joka tapahtuu vuodenvaihteessa. Emme tiedä, ovatko nämä tiedotteet ehtineet perille. Uuden asiakasohjeen postitus tästä asiasta on heti joulukuun alussa. Lakolla voi olla vaikutus tämän asian ymmärtämiseen, jos asiakasohjetta ei saada heille ennen vuodenvaihdetta, kertoo vammaispalveluiden palvelupäällikkö Anne-Maarit Paunonen.

Samoin vammaispalveluista lähetettävät reagointikirjeet eivät ehdi lakisääteissä ajassa. Reagointikirje on asiakkaalle lähetettävä tieto, jossa kerrotaan että hänen asiansa on laitettu vireille. Laki vaatii hakemukseen reagointia seitsemän päivän sisällä.

Perhe ja sosiaalipalvelut

Essoten perhe- ja sosiaalipalvelut lähettävät postin kautta kaikki viranomaispäätökset, perhepalvelujen kutsut ja esitietolomakkeita, joita ei ole nettisivuilla: täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen päätökset, etuuksiin liittyvät lisätietopyynnöt, lastensuojelun päätökset ja lastensuojelun kuulemiskutsut vanhemmille.

Mikäli ensi viikolla on lähdössä kiireellistä postia ja lakko toteutuu, skannataan päätökset, kutsut, maksusitoumukset jne. ja ne laitetaan turvasähköpostilla asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Mikäli asiakkaalla ei ole sähköpostia tai puhelinta, asiointi tapahtuu tarvittaessa Mikkelin sosiaalikeskuksessa (Vilhonkatu 9-7) tai lähikuntien palvelupisteissä, joihin toimitetaan asiakkaalle lähtevää postia. Mikkelissä Essotesta lähtevä Kelan posti viedään suoraan Kelalle

Share This:

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*