Nyt on muutama viikko ja juhannus eletty uuden K-marketin ja Alkon aikaa. Autioitunut Keskustie tuo mieleen aavekaupungin eli aika synkkä ilme kesän matkailusesongissa.
On mahtavaa, että saatiin uusi kauppa ja asuntoja. Mutta miksi pääsisäänkäynnit Satamatien kautta! Se olisi pitänyt olla Keskustien puolella parkkipaikkoineen. Samalla Keskustien varressa oleviin palveluihin voisi asiakkaat poiketa helpommin kuin nykyisellä järjestelyllä.
Kaupan valinnan tärkein kriteeri sjainti, saavutettavuus ja pysäköinti. Mikään ei tässä kohtaa onnistunut. Hankala liikennöinti ja pysäköinnin vaikeus torppaa satunnaisen asiakkaan halun käydä uudestaan palvelupisteessä. Tekoälykin kertoo, että huono infrastruktuuri on syy miksi ei haluta palata johonkin paikkaan (lähde ChatGPT).
Ylämäen yrittäjiä haastatellessa on tullut ilmi huoli selviämisestä, kun käsillä on kaikille tärkeä kesäsesonki ja matkailijat ei heille asti tulekaan. Vetovoimatekijät, ruokakauppa ja Alko on paennut satamaan.
Vanhukset ja kävellen liikkuvilta asiakkaat ovat huolissaan, kun kaupat mäen takana. Ketä tämä järjestely palvelee? Juuri kesäsesongin eli 3 kk:n aikana asioivia, veneilijöitä, mutta ei paikallisia, ei autolla tulevia eikä etenkään vanhuksia.
Kun kunta kaatoi maidot maahan olemattomalla rakentamisen ohjauksella, tulee sen ratkaista Satamatien ongelmat niin liikenteen kuin pysäköinnin osalta. Mutta mitään ei tunnu tapahtuvan
Isompi juttu onkin miten Keskustien varsi saadaan näiden virheiden takia pysymään elävänä. Kunnan pitää koota Keskustien yrittäjät yhteiseen palaveriin kuulemaan heidän ajatuksia ja ideoita. Esim. peräkonttikirppis linja-autoasemalla ja tapahtumat ylätorilla virkisti ylämäen menoa. Voisiko tapahtumat ollakin ylämäessä eikä satamassa?
Satamatien suurin ongelma edelleen lisääntyneen liikenteen vuoksi on PYSÄKÖINTI! Kehittämistyöryhmissä on istunut ihmisiä, joita vain harvoin olen satamassa edes nähnyt. Ei siis yhtään kauppiasta tai yrittäjää, joka päivittäin siellä on ja havainnoi ja saa palautetta ihan sieltä kentältä. Sataman ja Satamatien suunnittelussa on tehty lukemattomia kyselyitä vuosien aikana julkisesti sekä kauppiailta suoraan, mutta kehitykset tähän mennessä on metrin leveämpi asfaltti vinoparkille ja muutama penkki ja kukkaistutukset.
https://puumala.fi/wp-content/uploads/Puumala_suunnitelmaselostus.pdf
Omat ehdotukseni parkkipaikkojen lisäämiseksi:
Kaupan vastapuolella oleva ”joutomaa” huoltorakennuksen vieressä on täytettävissä ja siihen saa jo vajaa 10 vinoparkkipaikkaa kaatamatta edes puustoa. Tässä paikalla toimii nykyisin vain kesäsesongin paikalla oleva Kippis, jonka toimilupa taitaa olla enään tämän kesän.
Toinen paikka on sinisen kuurin edessä. Siihen saa hienosti pysäköintiä lisää kun ajetaan täyttömaata riittävästi. Eikä siinä tarvitse edes kuuria purkaa.
Punaisen kuurin eteen ollaan rakentamassa n.100.000 €:lla 30 metrin pituista kävelysiltaa. Mutta edelleen liikenteelliset ja pysäköinnin ongelmat jää. Punainen kuuri, buddhapatsas, on monen ongelman syy ja pitäisi ymmärtää, että siitä aiheutuu Satamatien liikenteelliset ja pysäköinnin ongelmat. Terveydenhoidossakin poistetaan sairauden syy, silloin poistuu oireetkin.
Kunnan silmissä tämän kesän ”suurin” ongelma on ollut Kalakontin huoltoauto ja Wenno; ensimmäinen ”tukkii” jalankulkijoiden reitin siimoitetulle reitille. Wenno tuotu keskelle satamaa näkymiä peittämään, kun laituri jossa viime kesänä oli ei ole korjattu. Varmaan ongelma oli tiedossa, vaan mitään ei tapahtunut syksyn tai kevään aikana.
Tanja Raivio
Kalakontin yrittäjä
Puumalan satamassa
ent. K-market Apajan kauppias