Tii­na Judén

Pa­rin vii­kon ta­kai­set Van­taan kou­lu­maa­il­man vä­ki­val­tai­set ta­pah­tu­mat ovat pu­hut­ta­neet Puu­ma­lan yh­te­näis­kou­lun op­pi­lai­ta odo­tet­tua vä­hem­män. Pel­koi­hin ja ky­sy­myk­siin ol­tiin kui­ten­kin opet­ta­ja­kun­nas­sa hy­vin val­mis­tau­dut­tu.

– Ikä­ryh­mien mu­kaan luo­kis­sa kes­kus­tel­tiin. Oli loh­dul­lis­ta, et­tä lun­ta sa­toi tra­ge­di­an jäl­keen 3. huh­ti­kuu­ta kes­ki­viik­ko­na niin hur­jas­ti. Asi­as­ta pu­hut­tiin, mut­ta si­tä­kin enem­män pu­hut­ti ihan ar­ki­nen lumi, sa­noo opet­ta­ja Suvi Asi­kai­nen.

Isom­pia op­pi­lai­ta kou­lu­am­pu­mi­nen toki mie­ti­tyt­ti ja vä­li­tun­nil­la muu­ta­ma pie­nem­pi lap­si ker­toi, et­tä van­hem­mat ovat ot­ta­neet asi­an ko­to­na­kin kes­kus­te­lui­hin. Jol­tain oli Tik­Tok pois­tet­tu, kos­ka siel­lä le­vi­si vää­rää tie­toa ai­hees­ta.

Suvi Asi­kai­nen ja Piia Han­hi­sa­lo ovat käy­neet täy­den­nys­kou­lu­tuk­se­na Tun­ne ja Tai­da Oy:n LTTO- kou­lu­tuk­sen Mik­ke­lin Ke­säy­li­o­pis­tos­sa. Ky­sees­sä on las­ten tun­ne­tai­to­jen opet­ta­mi­nen.

– Tun­tui, et­tä tun­ne­tai­to­ja to­del­la tar­vit­si­si har­joi­tel­la ja oh­ja­ta. Eh­dot­to­mas­ti tun­ne­tai­dot ovat tar­peen, sil­lä ne ei­vät ole lap­sil­la lii­an hy­vät, mut­ta ei­vät sen koom­min ai­kui­sil­la­kaan.

Asi­kai­nen ker­too, et­tä opet­ta­jan työ­tä teh­dään per­soo­nal­la ja tun­tei­ta he­rää it­sel­lä­kin ar­jen työs­sä. Kou­lu­tuk­ses­ta on ol­lut hyö­tyä ja apua omaan opet­ta­juu­teen ja sii­hen, mi­ten kä­si­tel­lä tun­tei­ta. Ai­em­min hän koki, et­tei sii­hen ol­lut tar­peek­si kou­lu­tus­ta ja re­surs­se­ja. Suu­rin osa kou­lu­tuk­ses­ta suo­ri­tet­tiin etä­nä ja osa Mik­ke­lis­sä.

Lap­sil­la it­se­sää­te­lyn haas­teet ovat jo­ka­päi­väi­siä. Kou­lu­tuk­sen jäl­keen kum­man­kin opet­ta­jan on hel­pom­pi koh­da­ta lap­si tai nuo­ri haas­ta­van tun­teen kans­sa.

– Nyt on enem­män tie­toa sii­tä, mis­tä ne tun­teet nou­se­vat ja mi­ten oma tun­ne he­rää sa­mal­la. Jos lap­si tun­tuu her­mos­tu­neel­ta voin lait­taa oman tun­teen si­vuun ja miet­tiä mik­si lap­si on her­mos­tu­nut. Tie­toi­suus sii­tä aut­taa, sa­noo opet­ta­ja Piia Han­hi­sa­lo.

Puu­ma­lan kou­lu on pie­ni yk­sik­kö, jo­ten yh­teys lap­siin on opet­ta­jien mie­les­tä mel­ko hyvä. Pie­nis­tä ryh­mis­tä huo­li­mat­ta jos­kus on vai­kea ym­mär­tää, mik­si joku yk­si­lö toi­mii ryh­mäs­sä ku­ten toi­mii.

– Mut­ta jos on mah­dol­li­suus ol­la kah­des­taan, syyt ja yh­teys löy­ty­vät, Asi­kai­nen poh­tii.

Tun­teet tart­tu­vat hel­pos­ti ih­mi­ses­tä toi­seen. Kou­lu­maa­il­man ti­lan­teis­sa mo­nel­la muul­la­kin on no­pe­as­ti sama ti­lan­ne ja tun­ne. Koko ryh­män tun­tei­den hal­lin­ta on haas­ta­vaa.

Lap­sen tun­ne­tai­dot ja käyt­täy­ty­mi­nen voi­vat ol­la eri­lai­set ko­to­na kuin kou­lus­sa.

– Läh­tö­koh­tai­ses­ti van­hem­mat tun­te­vat lap­sen­sa yk­si­lö­nä par­hai­ten. Me nä­em­me, mil­lai­nen lap­si on ryh­mäs­sä, Asi­kai­nen to­te­aa.

Tun­ne­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­ses­sä tär­kein­tä on yh­tei­nen ai­ka, sil­lä har­voin lap­si en­si­ky­sy­mäl­lä ker­too, mitä hä­nel­le kuu­luu.

– Tun­ne­tai­to­kas­va­tuk­ses­sa oheis­toi­min­ta voi ke­ven­tää taak­kaa. Usein te­ke­mi­sen, maa­laa­mi­sen tai lii­kun­nan ohes­sa kes­kus­te­lu on hel­pom­paa. Ei niin, et­tä nyt is­tu­taan ja kes­kus­tel­laan, Asi­kai­nen ker­too.

Jos tun­teet pa­tou­tu­vat tai jää­vät ju­miin, voi lii­ke saa­da aja­tuk­set vir­taa­maan ja tun­teet sa­noi­tet­tua. Ju­tun juu­ri voi läh­teä ete­ne­mään ihan huo­maa­mat­ta.

– Voi­daan käy­dä vaik­ka yh­des­sä len­kil­lä tai kan­ne­taan hal­ko­ja, jol­loin tun­tei­ta­kin si­vu­taan, Han­hi­sa­lo li­sää.

Asi­kai­nen myön­tää, et­tä psy­ko­lo­gi­aan suun­tau­tu­mi­ses­sa ja pu­he­työs­sä sa­nat ovat ai­na ol­leet tär­ke­äs­sä roo­lis­sa. Kou­lu­tuk­ses­sa tuli kui­ten­kin esiin, et­tei sa­no­ja ai­na tar­vi­ta. Kei­nu­mi­nen­kin voi tuo­da hel­po­tus­ta.

Puu­ma­lan kou­lus­sa läs­nä­o­lon tai­toa ope­te­taan muun mu­as­sa tors­tai­aa­mui­sin pi­det­tä­vis­sä hy­vin­voin­ti­aa­mu­na­vauk­sis­sa.

– Aa­mu­na­vaus ei tu­le­kaan ko­va­ää­ni­ses­tä, vaan omis­sa luo­kis­sa teh­dään vaih­del­len hen­gi­tys­har­joi­tuk­sia, ja poh­di­taan, mi­ten sil­lä voi vai­kut­taa omaan ke­hoon ja rau­hoit­tu­mi­seen. Jos­kus mie­ti­tään sen het­ken fii­lis­tä tun­ne-emo­jien tai sa­no­jen kaut­ta, Asi­kai­nen ker­too.

Han­hi­sa­lo li­sää, et­tä jos­kus aa­mu­na­vauk­sis­sa kat­so­taan nuo­ti­o­vi­de­o­ta tai norp­pa- tai sääk­si­li­veä.

Näi­den har­joit­tei­den hyvä puo­li on opet­ta­jien mie­les­tä tois­tei­suus ja jat­ku­vuus. Vii­me vii­kol­la koko ala­kou­lun väki ja var­hais­kas­va­tuk­ses­ta esi­kou­lu­lai­set pää­si­vät te­at­te­ri­mat­kal­le Sa­von­lin­naan. Te­at­te­rie­si­tys Mauk­ka, Väyk­kä ja Kar­hu Mur­hi­nen oli täyn­nä iloa ja huu­mo­ria.

Asi­kai­nen ja Han­hi­sa­lo yrit­tä­vät ai­na omas­sa toi­min­nas­saan vah­vis­taa las­ten it­se­myö­tä­tun­toa, joka tut­ki­mus­ten mu­kaan tu­kee mo­nin ta­voin on­nel­li­suut­ta ja luo roh­keut­ta.

– Ar­jen ti­lan­teis­sa, kun joku on su­rul­li­nen ko­keen ar­vo­sa­nas­ta tai muus­ta, niin muis­tu­tan, et­tä on ok, et­tä har­mit­taa, mut­ta olet tär­keä ja ar­vo­kas täs­tä epä­on­nis­tu­mi­ses­ta huo­li­mat­ta. Tu­los ei mää­ri­tä ke­tään ih­mi­se­nä, Han­hi­sa­lo poh­tii.

Niin kou­lus­sa kuin ko­to­na hyvä ja ra­ken­ta­va pa­laut-

tee­nan­to on sel­lais­ta, et­tei se lyt­tää.

– Oli­si hyvä kor­va­ta mut­ta sana ja-sa­nal­la. Ei niin, et­tä en­sin ke­huu, mut­ta sit­ten tu­lee se mut­ta.

Ne­ga­tii­vi­nen ja kor­jaa­va pa­lau­te muis­te­taan pal­jon pa­rem­min. Jos lap­sel­la tai nuo­rel­la on han­ka­laa oman it­se­tun­non kans­sa, ovat he sär­ky­viä pie­nen­kin huo­non pa­laut­teen kans­sa. Se tun­tuu opet­ta­jis­ta vä­lil­lä raas­ta­val­ta. Jo­kai­sen vah­vuu­den huo­maa­mi­nen ar­jes­sa on tär­ke­ää.

– Jol­le­kin on­nis­tu­mi­nen voi ol­la 15 mi­nuut­tia pai­kal­laan. Kun­pa muis­tai­si ke­hua sii­tä, Asi­kai­nen ruo­tii it­se­ään.

Mi­ten ko­deis­sa voi­si ke­hit­tää lap­sen em­pa­ti­a­tai­to­ja ja emo­ti­o­naa­lis­ta tur­vaa täl­lais­ten kou­lut­ra­ge­di­oi­den jäl­keen?

– Lu­ke­kaa kir­jal­li­suut­ta, se opet­taa em­pa­ti­a­tai­to­ja. Ta­ri­nan kaut­ta sa­mais­tu­mi­nen jon­kin toi­sen elä­mään on te­ho­kas tapa, ke­hot­taa Han­hi­sa­lo.

– Mi­nul­la on neu­vok­si tämä ku­lu­nut ja kli­sei­nen­kin yh­tei­nen ai­ka, joka tie­tys­ti kuor­mit­taa osaa, mut­ta ar­ki ja ai­ka ovat tosi tär­kei­tä te­ke­mi­sen ja ole­mi­sen kaut­ta. Ei mie­lel­lään kän­ny­käl­lä, vaan oi­ke­as­ti näh­dään ja koh­da­taan vai­ke­at­kin ti­lan­teet yh­des­sä. Ei yk­sin, kän­ny­kän maa­il­mas­sa, Asi­kai­nen muis­tut­taa.

Par­hail­laan kak­sos­vau­vo­jen kans­sa äi­tiys­lo­mal­la ole­va Piia Han­hi­sa­lo heit­tää myös haas­teen van­hem­mil­le.

– Tu­tus­tu­kaa ja ope­tel­kaa ym­mär­tä­mään omia tun­tei­tan­ne. Si­ten on hel­pom­pi tun­nis­taa ja hy­väk­syä ne ja opet­taa lap­sel­le, mil­tä ne tun­tu­vat. Sil­loin voi aset­tua toi­sen ase­maan. Em­pa­tia läh­tee it­se­tun­te­muk­ses­ta, hän sa­noo.

Mo­lem­mat ovat huo­lis­saan sii­tä, jos lap­sel­la ei ole kas­vok­kain käy­tä­vää vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Se on vie­raan­nut­ta­vaa. On hel­pom­pi sa­noa ka­ma­lia asi­oi­ta vir­tu­aa­li­ses­ti, kuin näh­dä läs­nä ole­van ih­mi­sen mik­roil­meet, jol­loin ei voi sa­noa mitä syl­ki suu­hun tuo.