Tii­na Judén

Pos­tin ja­ke­lu­hin­to­jen ko­rot­ta­mi­nen ei saa ym­mär­rys­tä leh­dis­tön edus­ta­jien kes­kuu­des­sa. Jat­ku­vat ja­ke­lu­hin­to­jen ko­ro­tuk­set syö­vät ti­lat­ta­vien leh­tien kan­nat­ta­vuut­ta en­ti­ses­tään ja tie­tä­vät ir­ti­sa­no­mi­sia ja vai­keuk­sia leh­tien toi­mi­tuk­sis­sa.

Puu­ma­la-leh­teä kus­tan­ta­van Puu­ma­la-seu­ra ry:n hal­li­tus ot­ti uu­ti­sen vas­taan ei­len pet­ty­nee­nä, mut­ta tot­tu­nee­na suun­ni­tel­les­saan uut­ta vies­tin­täst­ra­te­gi­aa Toi­nen PHD:n luo­van joh­ta­jan Jani Hal­meen briif­faa­ma­na. Hal­me esiin­tyi myös leh­den jär­jes­tä­mäs­sä yrit­tä­jäil­las­sa tors­tai­na Sa­han­lah­des­sa.

– Mi­nus­ta ko­ro­tus on tyr­mää­vä. Se tar­koit­taa mei­dän osal­ta vä­hin­tään 8000 eu­ron li­sä­ku­lu­ja ja­ke­lun osal­ta. Tä­hän em­me ole va­rau­tu­neet, mut­ta näh­tä­väs­ti leh­tien­kin hin­noit­te­lun on muu­tut­ta­va ku­lu­jen ar­vaa­mat­to­man en­na­koi­ta­vuu­den vuok­si, sa­noo pää­toi­mit­ta­ja Tii­na Judén.

Puu­ma­la-leh­teä pai­na­van Ka­le­va Me­di­an myyn­ti­pääl­lik­kö Ris­to Hä­mä­läi­nen ja toi­mi­tus­joh­ta­ja Jan­ne Kos­ki ker­to­vat an­ta­neen­sa täy­den saa­vil­li­sen Pos­til­le.

– Härs­kim­mäk­si vain muut­tuu. Käyt­tö­kat­teet Pos­til­la ovat jo 20 % eli näin tör­ke­äl­le hin­nan­ko­ro­tuk­sel­le ei ole pe­rus­tei­ta. Ko­ro­tuk­set kos­ke­vat ai­no­as­taan nii­tä tuot­tei­ta, jois­sa pos­til­la ei ole val­ta­kun­nal­lis­ta re­le­vant­tia kil­pai­lua. Pos­ti­pa­ke­tit, rah­ti, asi­a­kas­suo­ra ja var­hais­ja­ke­lu jää­vät il­man ko­ro­tuk­sia, Hä­mä­läi­nen sa­noo.

Hän on sitä miel­tä, et­tä Pos­ti sub­ven­toi tu­lok­sen­te­ko­ky­ky­ään näil­lä mo­no­po­li­hin­noil­la. Osoit­teel­li­nen haja-asu­tu­sa­lu­een ja­ke­lu on täs­sä hyvä koh­de.

– Tämä on tosi lais­kaa myyn­nin­joh­ta­mis­ta, kun he ris­tiin sub­ven­toi­vat nii­tä, jois­sa ei­vät enää pär­jää. Pie­nien paik­ka­kun­tien leh­det hä­vi­ä­vät kar­tal­ta. Nyt pi­tää nos­taa äläk­kä. Ke­pu­lai­set toi­tot­ta­vat, et­tä elin­voi­ma pi­tää säi­lyt­tää, mut­ta jos se tu­ho­taan val­ti­on omis­ta­mal­la Pos­tin toi­min­nal­la, niin on­han se py­häin­hä­väis­tys, Hä­mä­läi­nen to­te­aa.

Li­säk­si Hä­mä­läi­nen ke­hot­taa kan­sa­ne­dus­ta­jia kat­so­maan pei­liin, kos­ka he it­se mää­rit­te­le­vät pos­tin reu­na­eh­dot.

– Tämä sa­taa hei­ken­tä­väs­ti myös pai­no­ta­lo­jen tu­los­ruu­tuun. Mei­dän pi­tää ai­na ol­la vas­taan­tu­li­ja­na ja ki­ris­tää nyö­riä. Pai­net­ta­vien asi­a­kas­leh­tien si­vu­mää­rät saat­ta­vat tip­pua, sa­moin kuin leh­tien le­vi­kit. Ne ovat or­gaa­nis­ta vä­he­ne­mis­tä pos­tin toi­mil­la. Di­gi­siir­ty­mä ei syn­ny het­kes­sä. Ai­nut eh­to on teh­dä print­tiä rin­nal­la.

Kan­sa­ne­dus­ta­ja An­ne Kal­ma­ri (kesk.) ot­taa myös tie­dot­tees­saan vah­vas­ti kan­taa eri­tyi­ses­ti maa­seu­dul­la il­mes­ty­vien leh­tien puo­les­ta.

– Ja­ke­lu­hin­to­jen ko­ro­tuk­set ym­mär­täi­si, jos pos­tis­sa oli­si suu­ri ta­lou­del­li­nen pai­ne nii­hin. Pos­ti ja­koi kui­ten­kin osin­koa 31,8 mil­joo­naa eu­roa ja 20.12.2024 pää­tet­ty yli­mää­räi­nen osin­ko oli 150,0 mil­joo­naa eu­roa, Kal­ma­ri to­te­aa tie­dot­tees­sa.

Usei­den pai­kal­lis­leh­tien ja maa­kun­ta­leh­tien on pak­ko siir­tää kus­tan­nus suo­raan ti­laa­ja­hin­toi­hin, sil­lä toi­mi­tuk­sis­sa ol­laan jo mi­ni­mi­mi­toi­tuk­ses­sa en­nes­tään­kin. Tämä tar­koit­taa kal­lis­tu­via leh­tiä. Mo­nil­la asi­ak­kail­la voi ylit­tyä kyn­nys leh­den ti­laa­mi­seen.

Kan­sa­ne­dus­ta­ja An­ne Kal­ma­ri vaa­tii, et­tä Pos­tin hal­lin­to­neu­vos­ton pu­heen­joh­ta­jan Mia Lai­hon (kok.) tu­lee es­tää ja­ke­lu­hin­to­jen nos­to.

– Pu­heen­joh­ta­jan teh­tä­vä ei ole vain le­vi­tel­lä kä­si­ään, kun suo­ma­lais­ta me­di­a­kent­tää aje­taan alas, Kal­ma­ri sa­noo.

Mia Lai­hol­le hin­nan­ko­ro­tus on tul­lut yl­lä­tyk­se­nä ja hän ker­too Puu­ma­la-leh­del­le lait­ta­neen­sa asi­as­ta li­sä­ky­sy­myk­sen Pos­til­le sii­tä, mi­ten se tu­lee vai­kut­ta­maan, jot­ta saa­tai­siin hal­lin­to­neu­vos­tol­le li­sä­sel­vi­tys asi­as­ta.

– Har­mil­li­nen asia ja kor­kea ko­ro­tus. Pos­til­la on yleis­ja­ke­lu­vel­voi­te, mikä liit­tyy kir­je­ja­ke­luun ja sii­tä mei­dän pi­tää huo­leh­tia. Huol­to­var­muu­den osal­ta­kin on tär­ke­ää, et­tä ih­mi­set saa­vu­te­taan. Ny­kyi­ses­sä tur­val­li­suu­sym­pä­ris­tös­sä on tär­ke­ää huo­leh­tia et­tä pos­ti­toi­min­ta säi­lyy, Lai­ho to­te­aa Puu­ma­la-leh­del­le.

Kal­ma­ri on sitä miel­tä, et­tä täl­lä me­nol­la suo­ma­lai­nen pai­kal­lis- ja kau­pal­li­nen me­dia kuo­lee.

– Kun näi­hin pää­tök­siin yh­dis­te­tään ny­kyi­sen hal­li­tuk­sen Yle-leik­kauk­set, ol­laan jo sil­lä tiel­lä, et­tä ame­rik­ka­lai­set so­me­jä­tit ja va­le­me­di­at tu­le­vat oh­jaa­maan Suo­ma­lais­ta­kin yh­teis­kun­taa!

Myös Ki­teel­lä il­mes­ty­vän Koti-Kar­ja­la-leh­den pää­toi­mit­ta­ja Mar­ko Torni ker­too, et­tä pos­tin hin­nan­ko­ro­tuk­sen vai­ku­tuk­set ovat hei­dän leh­del­leen noin 20 000 eu­ron luok­kaa lop­pu­vuo­den osal­ta.

– Kyl­lä se on pal­jon, kun ko­ro­tuk­sen jäl­keen ve­rot­to­man kes­to­ti­lauk­sen hin­nas­ta lähi- ja etä­ja­ke­lun osuus on meil­lä 35–48 pro­sent­tia. Kak­si vuot­ta sit­ten siir­ryim­me kak­si­päi­väi­ses­tä jul­kai­sus­ta yk­si­päi­väi­seen sääs­tö­syis­tä. Sääs­töä oli vain rei­lun vuo­den ja nyt ol­laan jo sa­mois­sa ja­ke­lu­ku­luis­sa, kri­ti­soi Tor­ni.

Hän on huo­lis­saan eten­kin niis­tä leh­dis­tä, jot­ka jo nyt ovat kan­nat­ta­vuu­den ää­ri­ra­joil­la.

Pa­pe­ri­pos­tin mää­rä on Pos­tin tie­dot­teen mu­kaan vä­hen­ty­nyt 2000-lu­vul­la säh­köi­sen vies­tin­nän myö­tä noin 75 pro­sent­tia. Vii­me vuon­na osoit­teel­lis­ten kir­jei­den mää­rä vä­he­ni noin 14 pro­sent­tia, ja las­ku on jat­ku­nut voi­mak­kaa­na myös al­ku­vuon­na.