Hanna-Mari Tyrväinen
Lintusalon kylässä on ollut asutusta todistettavasti jo ainakin tuhat vuotta sitten, josta jälkipolvea ovat muistuttamassa kaksi kuppikiveä. Kuppikivet ovat muinaisjäännöksiä, eli kiviä tai kallioita, joiden pintaan on hakattu useita pyöreähköjä painaumia. Keinotekoisia ja padan muotoisia uurrettuja kuoppia voi olla kivessä kymmenkunta tai jopa yli sata. Ne ovat halkaisijaltaan yleensä noin 5–6 senttisiä.
Arkeologisen kulttuuriperinnön oppaan mukaan kuppikivien käyttötarkoituksista on erilaisia tulkintoja ja vähän perimätietoa. Osa kytkeytyy uhrikäyttöön ja parannustaikuuteen, kuten uskomukseen sadeveden parantavasta voimasta, joten sen vuoksi niitä kutsutaan myös uhrikiviksi. Suomessa suurin osa kuppikivistä liittyy kalmistoihin ja vainajakulttiin. Niitä on saatettu käyttää myös rajamerkkeinä, kuten Savonlinnan–Kerimäen alueella vielä 1700-luvulla.
Lintusalossa asuva Pirjo Kapanen muistaa pellon laidalla olevan erikoisen kiven jo lapsuudesta. Liikalan tila on hänen lapsuudenkotinsa ja uhrikivi sijaitsee viereisen tilan puolella.
– Tässä kävi muutama vuosi sitten kuppikiviin erikoistunut arkeologi ja uhrikivi on todiste siitä, että täällä on ollut pysyvää asutusta jo noin tuhat vuotta sitten. Olen tässä kivellä lapsuudessani leikkinyt naapurin tyttöjen kanssa ja me teimme kuppeihin heinäsoppaa. Täysin tietämättömänä kiven merkityksestä, hän kertoo.
Kapasen mukaan lapsuuden leikit olisivat luultavasti jatkuneet, vaikka tieto uhrikiven merkityksestä olisi ollut tiedossa jo silloin.
– Ei tässä ollut mitään sen ihmeellisempää kuin missään muussakaan ympärillä olevissa asioissa, hän nauraa.
Nyt useita vuosikymmeniä myöhemmin Kapasen suhtautuminen kiveen on kunnioittava ja vahvasti tunnepohjainen.
– Oma sukuni on asunut tilalla satoja vuosia ja omat juureni ovat syvällä seudun metsissä, rannoilla ja vesillä. Olen vanha saaristolainen. Aikaisempien sukupolvien työstä ja elämästä on pysyvänä muistona muun muassa ladotut kiviaidat peltojen reunoilla ja kivikasat metsissä, jotka kertovat niiden olevan vanhoja kaskimaita, hän sanoo
Kapasen mukaan kivi ”bongattiin” jo 1960-luvulla ja tilalla 1970-luvun alkupuolella käynyt henkilö oli ymmärtänyt kiven merkityksen. Museovirasto on inventoinut kiven -70-luvulla eli muinaisjäännös on Museoviraston suojelussa.
– Silloin on arvioitu, että tämä olisi noin 2000 vuotta vanha, mutta tämän viimeisemmäksi käyneen arkeologi Antti Bilundin mielestä kivi on huomattavasti nuorempi, kertoo Kapanen.
Bilund oli laskenut kivessä olevan yli 20 selvästi ihmisen tekemää kuoppaa.
-Uhrikivestä puhuttaessa hänen teoriansa oli, ettei näitä kuoppia ole tehty varsinaisesti uhraamista varten. Kuoppa on voitu kaivaa merkiksi siitä, että perheessä on joku iso ja tärkeä tapahtuma. On voitu kaataa iso kaski, ja kun kaskesta on saatu ensimmäinen sato, sitten tähän kivelle on saatettu uhrata.
Kuppikivet löytyvät tyypillisesti vanhoilta maatalousalueilta, kuten peltojen tai niittyjen keskeltä tai reunoilta. Ne voivat sijaita lähellä rautakautisia kalmistoja, asuinpaikkoja tai historiallisia rajalinjoja, mutta niitä on myös alueilla, joilta ei tunneta muita rautakautisia jäänteitä. Monia kuppikiviä on aikojen saatossa siirretty pois alkuperäiseltä paikaltaan maanviljelyn tieltä, ja siirtojen yhteydessä ne ovat usein vaurioituneet.
– Arkeologi totesi tällaisia uhrikiviä olevan luonnossa ihan luonnostaan, ja niitä on voitu käyttää uhripaikkoina. Tämä on ollut tavallaan perhe- ja sukukohtainen kivi ja jonkunlainen päiväkirja tai sukukirja. Paikka on hyvin tyypillinen tässä viljelysten vieressä, kertoo Kapanen.
-Mitään kirjallista dokumenttiahan näistä ei ole. Nämä ovat vain teorioita ja olettamuksia, mutta Bilund on käynyt katsomassa Suomessa, Pohjoismaissa ja Baltiassa toista tuhatta tällaista kuppikiveä.
Arkeologin mielestä kuppikiviä on voinut olla joka talossa.
– Tämähän on kuitenkin vanhaa asuttua seutua. Varmasti tällaiset kivet on sitten vaan haudattu peltoon, kun koneet ovat tulleet maaseudulle 1960-luvulla.
Kyseinen kuppikivi on merkitty joihinkin karttoihin, mutta ei aina oikeaan paikkaan.
– Useinhan syy päästessäni kertomaan kiven tarinaa on, että karttaan kivi on virheellisesti merkitty meidän tuvan taakse ja ihmiset etsivät sitä pihapiiristä. Toissa kesänä moni tuli etsimään kiveä. Ihmiset kiertelivät pihalla. Kun joku kysyi, missä täällä on museotila, osasin jo arvata, että kuppikiveä hän etsi, kertoo Kapanen.
Toinen kuppikivi sijaitsee viereisen Nestorinrannan pihatiellä. Tämä kuppikivi on matalampi ja siinä on vähemmän kuoppia.
– Yksi, kaksi, kolme, laskee Riitta Viialainen päästen lopulta seitsemään.
– Eihän sitä tiedä, miten paljon niitä on vielä maan alla ja kuinka iso kivi todellisuudessa on, hän toteaa.
Paikalla muutama vuosi sitten käynyt kuppikivitutkija on todennut sen oikeaksi. Riitta ja Matti Viialainen olivat tietoisia kiven merkityksestä jo ennen sitä, sillä Matin äiti oli puhunut siitä heille.
– Se on oikea kuppikivi, mutta tutkijan mielestä siinä ole uhrattu mitään. Matin serkku on kuitenkin kertonut Matin äidin tuoneen tähän vielä 1950-luvulla salaa jyviä. Varmuuden vuoksi. Hän oli todella uskonnollinen ja antoi ihan kaiken varalta joillekin jumalille. Matti on leikkinyt tässä naapurin lasten kanssa kotia, kertoo Viialainen.
Viialaisten kivi ei ole Museoviraston karttaan merkitsemä, mutta tietämätön kesätyöntekijä on joskus merkannut tiellä liikennettä haittaavia kiviä ja tullut vahingossa maalanneeksi myös kuppikiven oranssilla spraymaalilla.
– Onhan tämä vähän huonossa paikassa ja traktorikin on tätä vähän kolhinut. Kuppikivitutkija totesikin, että museovirasto saattaa siirtää tämän johonkin muualle. Kivihän voi olla tosi iso ja siirtäminen isokin urakka.