Henkilömme päätti järjestää itselleen teatterinautinnon, kutsui itsensä Helsinkiin Ryhmäteatteriin katsomaan Mielipuolen päiväkirjaa.
Odotukset korkealla, hauskaa luvassa, lasi kuohuvaa ennen esitystä ja täydellinen mykistys. Mitä tässä maailmassa tapahtuu, kuka on hullu - minä vai maailma? Strategiat, organisaatiouudistukset, himmelit ja uudet tittelit. Siinäkö se, mitä olemme palkaksemme saaneet siitä, että isovanhempamme rakensivat meille hyvinvointivaltion.
Himmelilläkö sysitään syrjään ne, jotka ovat raataneet, uhranneet vapaapäivänsä, perheensä, avioliittonsa ja onnensa rahan kasaamiseen niille, joilla sitä jo on? Ihminen juoksee yhä monimutkaistuvamman tekniikan keskellä ja yrittää ymmärtää, mitä maailmassa tapahtuu. Kerää rahaa voidakseen ostaa tavaraa, jota ei tarvitse. Ihminen huomaa olevansa ikävä kuluerä keskellä tekoälyn siivittämää työelämää, harvenevia työtovereita, kiihtyvää vauhtia ja alati monimutkaistuvaa kieltä.
Mitä tapahtui äidinkielellemme, kun lapsetkin osallistuvat ilmiöpohjaiseen opetukseen... Konkretiaa? Mitä tämä tarkoittaa? Mitä? Mitä? Kysyy Mielipuolen päiväkirjan Mönkkönen. Putkonen ei kysy, vaan sekoaa muuten vaan. Sillä mitä me todellisuudessa teemme strategioilla, organisaatiouudistuksilla ja paperittomilla toimistoilla?
Ryhmäteatterin Mielipuolen päiväkirja on todellisuudessa Täysipäisen päiväkirja. Vastaus Mönkkösen kysymykseen mitämitämitä on ei mitään. Sinä hetkenä, kun Sonera kaatuu, puhelin ei toimi. Sinä hetkenä, kun sähkönjakelu katkeaa, vanhat kunnon leivinuunit nousevat arvoon arvaamattomaan.
Kun ihminen vakavissaan sosiaalisessa mediassa pohtii sitä, miten perunajauhoista leivotaan perunoita, herää kysymys - onko aika lyödä hanskat tiskiin? Onko todettava, että ihminen on tullut tiensä päähän? Onko ryhdyttävä tyynesti odottamaan dinosaurusten kohtaloa? Nekin kuolivat sukupuuttoon siinä kohtaa, kun niiden mahtavuus ylitti luonnon kesto- ja sietokyvyn. Silloin tilalle nousimme me - viisaat ja ylivertaiset.
Nytkö olemme laskemassa ylivertaisuutemme niin lujasti valloilleen, että meidän jälkeemme vedenpaisumus? Onko meidän vain mietittävä, mitä meidän ja vedenpaisumuksen jälkeen. Rotatko? Vai torakat? Sillä selvähän se, että ei meitä kestä mikään kaikkeus.
Teemme itsemme tarpeettomiksi tietokoneen jatkeiksi, lihaksittomiksi, avuttomiksi - aivottomiksikin.
Gogolin Hullun päiväkirja ja sitä mukaileva Ryhmäteatterin Mielipuolen päiväkirja on komea ylistys ihmisen hulluudelle. Mielipuolisessa maailmassa ei säily järjissään kukaan ja järjen valoa sammuttaa ihminen itse - strategioineen, organisaatiomuutoksineen ja himmeleineen.
Sinä päivänä, kun kukaan ei enää muista, mikä oli suo, kuokka ja Jussi, voi ihminen sanoa adieu! Tietokoneen varressa strategioidessa ei vilja kasva, karja maitoa anna eikä heinä heilimöi. Vain mielipuoli pysyy mielipuolisen maailman kyydissä. Täysipäinen katselee toisaalle.
Henkilömme poistuu teatterista ja miettii. Kuinka tässä näin kävi? Oliko se yhdeksänkymmentäluvun alun lama, joka ravisti ihmisestä ihmisyyden ja antoi tilalle ahneuden, röyhkeyden ja piittaamattomuuden. Sillä ahneudellako tässä kiidetään kohti loppuvinkaisua? Määräänsä enempää kun ihminen ei kuitenkaan tarvitse.
Päivi Musakka