Ko­ta­saa­ren he­li­kop­te­ri­ken­täl­le ei vält­tä­mät­tä tar­vi­ta Tra­fi­co­min lu­paa.

Puo­lus­tus­mi­nis­te­ri­öl­lä ei ole li­sä­tie­toa Puu­ma­lan Ko­ta­saa­res­ta löy­ty­neen maa­val­leil­la suo­ja­tun he­li­kop­te­ri­ken­tän käyt­tö­tar­koi­tuk­ses­ta. Puo­lus­tus­mi­nis­te­ri­ön tä­män­het­ki­nen ti­lan­ne­ar­vio on, et­tä vi­ra­no­mai­set seu­raa­vat kiin­teis­tön käyt­töä, mut­ta pak­ko­lu­nas­tus­kei­no­ja ei har­ki­ta.

-Meil­lä kiin­nos­tuk­sen koh­tee­na on kiin­teis­tön käyt­tö ko­ko­nai­suu­des­saan. Täs­sä ta­pauk­ses­sa maa­nos­to­lu­pa­vel­vol­li­suus puo­lus­tus­mi­nis­te­ri­öl­tä on väl­tet­ty kul­tai­sel­la EU-pas­sil­la. Puo­lus­tus­mi­nis­te­ri­ön teh­tä­vä on poh­tia, muo­dos­tai­si­ko kiin­teis­tö uh­kaa maan­puo­lus­tuk­sel­le, ra­ja­val­von­nal­le tai huol­to­var­muu­del­le, sa­noo Anu Sal­li­nen puo­lus­tus­mi­nis­te­ri­ön kiin­teis­tö- ja ym­pä­ris­töyk­si­kös­tä.

-Seu­raam­me kiin­teis­tön käyt­tö. Jos jouk­ko­ja ja mie­hiä ei siir­re­tä Suo­meen, sen kat­so­taan ole­van hen­ki­lön omas­sa lo­ma­käy­tös­sä. Suo­men oi­keus­jär­jes­tel­mäs­sä pi­tää ol­la konk­reet­ti­set to­dis­teet tai ai­to uh­ka, Anu Sal­li­nen sa­noo.

Puo­lus­tus­mi­nis­te­riö ei vas­taa len­to­toi­min­nan lu­vis­ta. Len­to­pai­kan ra­ken­ta­mi­sen lu­van myön­tää Lii­ken­ne ja vies­tin­tä­vi­ras­to Tra­fi­com, joka tar­kas­te­lee asi­aa len­to­tur­val­li­suus­nä­kö­kul­mas­ta, mut­ta ei ota kan­taa maan­käy­töl­li­seen puo­leen. Tra­fi­com ei ole kui­ten­kaan saa­nut Ko­ta­saa­ren he­li­kop­te­ri­ken­täs­tä mi­tään tie­toa en­nen vii­me vii­kon­lo­pun me­di­a­tie­to­ja.

- Toi­min­nan mää­rään näh­den tul­kin­ta on, et­tä ei tar­vit­se lu­paa. Toki sitä pi­tää har­ki­ta, jos toi­min­taa näyt­täy­tyy enem­män. Len­to­tur­val­li­suus­mie­les­sä omis­ta­jal­le on hyö­tyä, et­tä se oli­si vi­ral­li­nen he­li­kop­te­ril­la len­to­a­lue. Il­mai­lu­lais­sa on kir­jat­tu, et­tä maa­no­mis­ta­jan lu­val­la käyt­tö il­man lu­paa­kin on sal­lit­tua pie­ni­muo­toi­ses­ti, jos ky­sees­sä on muu­ta­ma len­to vuo­des­sa, sa­noo Pasi Ta­ka­la, len­to­pai­kan tii­min ve­tä­jä Tra­fi­co­mil­ta.

 

Myös kun­nan­joh­ta­ja Nii­na Kuu­va on nyt ol­lut yh­tey­des­sä Tra­fi­co­miin len­to­pai­kan ra­ken­ta­mi­ses­ta.

-Il­mai­lu­la­ki oh­jaa tätä. He­li­kop­te­ri­kent­tä ei vält­tä­mät­tä tar­vit­se ra­ken­ta­mis­lu­paa, jos toi­min­ta on yk­si­tyis­tä, len­to­ja on vä­hän ja toi­min­ta on ti­la­päis­tä. Maa­no­mis­ta­ja pys­tyy har­joit­ta­maan täl­lais­ta len­to­toi­min­taa omal­la ton­til­laan, kun­nan­joh­ta­ja Nii­na Kuu­va kom­men­toi.

Ko­ta­saa­ren ai­em­pi omis­ta­ja on kun­nan­joh­ta­ja Kuu­van mu­kaan ol­lut suo­ma­lai­nen yk­si­tyis­hen­ki­lö, joka myi Ko­ta­saa­ren vuon­na 2007 vii­del­le Mos­ko­vas­sa asu­val­le ve­nä­läis­mie­hel­le, jot­ka muo­dos­ti­vat Kiin­teis­tö Oy Puu­ma­lan Ko­ta­saa­ren. Mil­jar­döö­ri Igor Ka­sa­ev os­ti kiin­teis­tön heil­tä huh­ti­kuus­sa 2020. Täl­löin 20 heh­taa­rin ko­koi­nen saa­ri siir­tyi Ka­sa­e­vin omis­ta­mal­le Mer­saa­ri-osa­keyh­ti­öl­le.

Tä­män jäl­keen ha­et­tiin poik­keus­lu­paa kym­me­nen pro­sent­tia ta­val­lis­ta isom­mil­le lo­ma­kiin­teis­töil­le. Nyt saa­reen on val­mis­tu­nut ku­lu­neen ke­sän ai­ka­na 420-ne­li­öi­nen yk­si­tyis­hu­vi­la, 530-ne­li­öi­nen vie­ras­ta­lo ja 150-ne­li­öi­nen hen­ki­lö­kun­nan talo. Poik­keus­lu­van saa­nut lai­tu­ri on 43-met­ri­nen.

Puu­ma­la-leh­ti kir­joit­ti ve­nä­läi­sen oli­gar­kin taus­tois­ta ja kiin­teis­tö­kau­pois­ta en­sim­mäi­sen ker­ran al­ku­ke­säs­tä 2020. Tuos­sa yh­tey­des­sä ker­rot­tiin myös Ka­sa­e­vin taus­tois­ta ja sii­tä, et­tä hän hal­lit­see yh­teis­työ­kump­pa­nin­sa Ser­gei Kat­sie­vin kans­sa 70 pro­sent­tia Ve­nä­jän tu­pak­ka­mark­ki­nois­ta. Ka­sa­ev on yh­dis­tet­ty kiin­teis­tö­kaup­po­jen li­säk­si myös ase­te­ol­li­suu­teen ja Ve­nä­jän tur­val­li­suus­pal­ve­lu FSB:hen.

Kun­ta ei näh­nyt tuol­loin vaa­raa, et­tä Ko­ta­saa­res­ta syn­tyi­si Ai­ris­ton Hel­meä vas­taa­vaa ta­paus­ta, mis­sä luk­sus­lo­ma-asun­to­a­lu­eek­si suun­ni­tel­lus­ta saa­res­ta tu­li­si ”Puu­ma­lan hel­mi”. Tuol­loin kun­nan­joh­ta­ja­na toi­mi­nut Ma­ti­as Hil­den sa­noi, et­tei kek­si, mik­si näin oli­si, kun val­ti­ol­la on etuos­to- ja lu­nas­tu­soi­keus hank­kia kiin­teis­tö it­sel­leen myös jäl­ki­kä­teen. Näin voi­tai­siin toi­mia, jos kiin­teis­tön os­ton yh­tey­des­sä han­kit­tuun lu­paan on an­net­tu har­haan­joh­ta­via tie­to­ja käyt­tö­tar­koi­tuk­ses­ta.

-Voin yh­tyä Ma­ti­ak­sen kom­ment­tiin. Lä­hel­lä sy­vä­väy­lää on ve­nä­läis­ten ra­ken­nuk­sia ym­pä­riin­sä. Alus­kart­ta­so­vel­luk­ses­ta pys­tyy seu­raa­maan alus­ten liik­kei­tä. Ai­ka vai­kea näh­dä täl­lais­ta yh­tä­löä. Var­maan hen­ki­lön va­rak­kuus nä­kyy ra­ken­nus­ten koos­ta, sa­noo Kuu­va.

Ky­syim­me kun­nan tek­ni­sel­tä joh­ta­jal­ta Kim­mo Hag­ma­nil­ta, ei­kö kun­nal­le tul­lut mi­tään vi­hiä he­li­kop­te­ri­ken­täs­tä tai sii­tä, et­tä Ko­ta­saa­reen teh­dään täl­lai­sia maan­siir­to­töi­tä?

-Maan­siir­to­hom­mat ei­vät vält­tä­mät­tä vaa­di lu­paa haja-asu­tu­sa­lu­eel­la. Jos­sain vai­hees­sa tuli pi­ha­suun­ni­tel­maa, jos­sa nä­kyi jo­tain pi­ha­jär­jes­te­lyis­tä. Meil­lä ei tark­kaan kont­rol­loi­da pi­han muok­kauk­sia. Ase­ma­kaa­va-alu­eel­la kyl­lä, mut­ta haja-asu­tu­sa­lu­eel­la ih­mi­set te­ke­vät mitä ta­han­sa, Hag­man sa­noo.

Hag­man ei it­se näe tätä on­gel­ma­na, vaan ajat­te­lee, et­tä mil­jar­döö­ril­lä on omat int­res­sin­sä.

-En minä mi­hin­kään us­ko, mut­ta luu­len, et­tä nämä ovat hä­nen omaan tur­val­li­suu­teen­sa liit­ty­viä asi­oi­ta, Hag­man sa­noo.

Kun­nan puo­les­ta lu­vat­ta ra­ken­ne­tu­tul­le he­li­kop­te­ri­ken­täl­le ei mi­tään mah­de­ta. Yh­tey­den­pi­to Ka­sa­e­viin hoi­de­taan edus­mies­ten kaut­ta.

-Jos kun­ta oli­si jo­tain voi­nut teh­dä ke­vääl­lä 2020, niin käyt­tää etuos­to-oi­keut­ta tä­hän, mut­ta il­man mi­tään han­ket­ta ei 700 000 eu­ron kau­pas­sa kyl­lä oli­si ol­lut jär­keä. Toi­nen asia oli se, et­tä poik­keus­lu­vat myön­net­tiin ja ra­ken­nu­soi­keuk­sia yh­dis­tet­tiin. Mut­ta yh­tei­nen kä­si­tys oli, et­tei ko­ko­nais­ra­ken­nu­soi­keus men­nyt pal­joa yli nor­maa­lin poik­keus­lu­van, jo­ten ym­pä­ris­tön ja luon­non kan­nal­ta oli hyvä näin, Hag­man sa­noo.