Han­na-Mari Tyr­väi­nen

Pis­to­hie­kal­la si­jait­se­van va­paa-ajan asun­non pi­has­sa ole­va 5000 lit­ran sa­os­tus­kai­vo on täyt­ty­nyt. Avuk­si kut­su­taan Ar­to Här­kö­nen, joka ot­ti li­ka­kai­von tyh­jen­nyk­sen teh­tä­väk­seen vii­me vii­kon tiis­tai­na.

Puu­ma­lan taa­ja­mas­ta kan­ta­tiel­le läh­te­nyt Här­kö­nen kään­tyy Pis­to­hie­kan la­van koh­dal­la oi­ke­al­le ja to­vin pääs­tä edel­leen Avo­ki­dan­nie­men­tiel­le, joka on vie­lä tä­hän ai­kaan vuo­des­ta hy­väs­sä ajo­kun­nos­sa. Här­kö­nen kään­tää kel­ta­vih­re­än au­ton­sa ka­pe­al­la mök­ki­tiel­lä ja pe­ruut­taa lop­pu­mat­kan pi­haan, jos­sa Tero Hai­mi on jo hän­tä vas­tas­sa.

Här­kö­nen ot­taa au­ton ku­pees­sa ole­van imu­let­kun, las­kee sen um­pi­säi­li­ön pääl­lä ole­vas­ta put­kes­ta si­sään ja ali­pai­neel­la toi­mi­va lai­te al­kaa imeä käy­mä­lä- ja pe­su­ve­siä loka-au­ton säi­li­öön.

– Säi­liö tyh­jen­ne­tään kes­ki­mää­rin kak­si ker­taa vuo­des­sa. Riip­pu­en sii­tä, kuin­ka pal­jon olem­me tääl­lä tal­vel­la. Asum­me pää­a­si­as­sa Es­pan­jas­sa, mut­ta nyt olem­me ol­leet tääl­lä pi­dem­män ai­kaa ja se vaa­tii sen pari tyh­jen­nys­tä, ker­too Hai­mi.

Hai­min mu­kaan tyh­jen­nyk­set on ajoi­tet­ta­va ai­na ros­puut­to­kau­den ul­ko­puo­lel­le, kos­ka huh­ti-tou­ko­kuun tie­noil­la peh­me­äl­le mök­ki­tiel­le ei ole isol­la au­tol­la mi­tään asi­aa.

Sa­ko­kai­von tyh­jen­nys on siis­tiä ja no­pe­aa, ei­kä ha­ju­hai­tois­ta ole täs­sä yh­tey­des­sä tie­to­a­kaan.

– Täs­sä me­nee ves­sa­ve­det um­pi­säi­li­öön ja har­maat ve­det imey­tyk­seen. Um­pi­säi­li­ö­tyh­jen­nyk­set ovat help­po­ja hom­mia, to­te­aa Här­kö­nen.

Kul­je­tus ja Ura­koin­ti R. & A. Här­kö­nen Ky on hoi­ta­nut loka-ajoa Puu­ma­las­sa ja lä­hi­kun­tien alu­eel­la vii­mei­set 30 vuot­ta, jos­ta Ar­to Här­kö­nen on aja­nut loka-au­toa vii­mei­set 15 vuot­ta. Här­kö­sen mu­kaan hän­tä voi kut­sua li­ka­kai­von­tyh­jen­tä­jäk­si, vaik­ka ih­mi­set pu­hu­vat sa­ko­kai­vois­ta, um­pi­säi­li­öis­tä tai sep­ti­tan­keis­ta, riip­pu­en li­ka­ve­sien tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mis­tä.

– Tyh­jen­nyk­siä on vaih­te­le­vas­ti. Ke­säi­sin mök­ki­läis­ten tul­les­sa paik­ka­kun­nal­le nii­tä on niin pal­jon kuin vain eh­tii aja­maan. Tal­vel­la se on enem­män sa­tun­nais­ta keik­kaa, ker­too Här­kö­nen.

Li­ka­kai­vo­jen tyh­jen­nys­vä­li vaih­te­lee kiin­teis­tön käy­tön ja siel­lä asu­vien hen­ki­löi­den lu­ku­mää­rän mu­kaan. Ta­val­li­ses­ti 5-6 kuu­ti­on um­pi­säi­liö kes­tää noin tu­hat ves­san ve­toa.

– Jos ne­li­hen­ki­nen per­he asuu ta­los­sa va­ki­tui­ses­ti ja ves­sa ve­de­tään kym­me­nen ker­taa päi­väs­sä, vii­si kuu­ti­oi­sen säi­li­ön tyh­jen­nys­vä­li on kol­me kuu­kaut­ta. Se on niin hen­ki­lö­mää­räs­tä kiin­ni. Jos va­paa-ajan asun­nol­la käy­te­tään ke­sä­ai­kaan pal­jon ul­ko­huus­sia, se jat­kaa um­pi­säi­li­ön tyh­jen­nys­vä­liä, sa­noo Här­kö­nen.

Här­kö­sen mu­kaan yk­si­tyis­ta­louk­sien mus­tat ja har­maat ve­det me­ne­vät sa­mas­sa kuor­mas­sa.

– Ke­sä­mö­kil­lä saa ol­la kol­me­o­sai­nen sa­ko­jär­jes­tel­mä, jos­sa osa me­nee imey­tyk­seen, kun­han se on tar­peek­si etääl­lä ran­nas­ta. Sii­nä­hän kaik­ki ve­det me­ne­vät sa­maan säi­li­öön ja ne tyh­jen­ne­tään yleen­sä ker­ran tai kak­si vuo­des­sa.

Li­ka­kai­von tyh­jen­nyk­ses­sä me­nee ai­kaa kym­me­ni­sen mi­nuut­tia ja Här­kö­nen läh­tee tyh­jen­tä­mään loka-au­ton säi­li­ön Puu­ma­lan jä­te­ve­den­puh­dis­ta­mol­le. Säi­li­öön mah­tui­si ta­va­raa 12,5 kuu­ti­o­ta, mut­ta Här­kö­nen ajaa usein tal­vel­la va­jai­ta kuor­mia. Ke­sä­ai­kaan keik­ko­ja on enem­män ja kuor­mia saa hel­pos­ti yh­dis­tel­tyä.

– Sit­ten jos aje­taan ra­vin­to­loi­den keit­ti­ö­ras­vo­ja, ne me­ne­vät Mik­ke­liin Met­sä-Sai­ri­laan tai Ju­van bi­o­kaa­su­lai­tok­sel­le. Puh­dis­ta­mol­le nii­tä ei voi vie­dä. Myös pils­si­ve­det aje­taan Met­sä-Sai­ri­laan, hän ker­too.

Här­kö­nen ker­too ajo­mat­kal­la työs­tään, niin hy­vis­tä kuin huo­nois­ta puo­lis­ta. Eni­ten hän pi­tää työs­sään ih­mis­ten koh­taa­mi­sis­ta.

– Täs­sä nä­kee mo­nen­lai­sia ih­mi­siä eri puo­lil­ta Suo­mea ja ul­ko­mail­ta. Vä­lil­lä on sel­lai­sia ti­lan­tei­ta, jois­sa tu­lee pu­hut­tua uu­no­tur­ha­pu­ro­mais­ta eng­lan­tia ja vä­liin vä­hän ruot­sia. Jos vas­ta­puo­li­kaan ei puhu kun­nol­la eng­lan­tia, ym­mär­ryk­sen kans­sa voi tul­la haas­tei­ta, hän sa­noo.

Usein ti­lan­teis­ta sel­vi­tään Goog­le-kään­tä­jän avul­la. Par­hai­ten mie­leen on jää­nyt ve­nä­läi­nen asi­a­kas, joka ky­se­li hä­nel­tä tar­kem­min har­maa­ve­si- ja um­pi­säi­li­öis­tä sekä niis­sä ole­vis­ta hä­lyt­ti­mis­tä.

– Kä­vim­me asi­aa läpi huo­nol­la eng­lan­nil­la ja viit­to­ma­kie­lel­lä. Lo­pul­ta hän luu­li mi­nun ky­sy­vän, pää­si­sin­kö heil­le syö­mään ja sau­naan. Hän kävi ky­sy­mäs­sä asi­aa rou­val­taan ja to­te­si pa­la­tes­saan, et­tei se käy, nau­raa Här­kö­nen.

Haas­tet­ta työ­hön tuo tal­vi­ai­kaan pie­net si­vu­tiet, sil­lä huo­noil­la ke­leil­lä mää­rän­pää­hän voi ol­la vai­kea men­nä isol­la kuor­ma-au­tol­la.

Här­kö­nen saa­puu Ko­ti­nie­meen ja las­keu­tuu au­tol­laan alas mä­keä jä­te­ve­den­puh­dis­ta­mon pi­haan. Hän pe­ruut­taa au­ton lai­tok­sen oven eteen ja lait­taa tyh­jen­nys­let­kun kiin­ni au­toon. Kuor­man pu­rus­sa me­nee kym­me­ni­sen mi­nuut­tia, kun jä­te­ve­si me­nee mit­ta­rin kaut­ta sa­ko­kai­vo­al­taa­seen.

Kul­je­tus ja Ura­koin­ti R & A Här­kö­nen on Rai­mo Här­kö­sen vuon­na 1992 pe­rus­ta­ma yri­tys, jon­ka pää­a­si­al­li­set pal­ve­lut ovat maan­ra­ken­nus ja jä­te­huol­to.