Han­na-Mari Tyr­väi­nen

Suo­mes­sa vie­te­tään par­hail­laan joka syk­syis­tä Adhd-viik­koa. Adhd on ke­hi­tyk­sel­li­nen neu­rop­sy­ki­at­ri­nen oi­re­ku­va, jos­sa esiin­tyy toi­min­ta­ky­kyä hait­taa­via ja pit­kä­ai­kai­sia haas­tei­ta kes­kit­ty­mi­ses­sä, ak­tii­vi­suu­den sää­te­lys­sä ja im­puls­sien hil­lin­näs­sä.

Puu­ma­lan yh­te­näis­kou­lus­sa adhd:n, au­tis­mis­kir­jon, ku­ten mui­den­kin di­ag­noo­sien saa­neil­le op­pi­lail­le tar­jo­taan kol­mi­por­tais­ta tu­kea, jo­hon kuu­luu eri­tyi­nen tuki ja te­hos­tet­tu tuki sekä ylei­nen tuki kai­kil­le op­pi­lail­le.

Eri­tyi­nen tuki ja te­hos­tet­tu tuki on heil­le, joil­la on enem­män tuen tar­vet­ta op­pi­mi­ses­sa.

– Eri­tyi­so­pet­ta­jat ovat täs­sä vah­vas­ti mu­ka­na. Op­pi­laal­le teh­dään pe­da­go­gi­nen sel­vi­tys, jos­sa ar­vi­oi­daan tuen tar­vet­ta. Sit­ten eri­tyi­so­pet­ta­ja laa­tii yh­teis­työs­sä op­pi­laan ja per­heen kans­sa HO­Pin, joka on hen­ki­lö­koh­tai­sen op­pi­mis­suun­ni­tel­ma te­hos­te­tun tuen op­pi­lail­la. Eri­tyi­sen tuen op­pi­lail­la on HOIJS eli hen­ki­lö­koh­tai­nen opis­ke­lun jär­jes­tä­mis­tä kos­ke­va suun­ni­tel­ma, ker­too reh­to­ri An­ni Riik­ka Ma­ri­la.

– Suun­ni­tel­maan kir­ja­taan, min­kä­lais­ta tu­kea op­pi­las tar­vit­see op­pi­mi­seen­sa tai yli­pää­tään kou­lun­käyn­tiin. Ter­veys­tie­to­ja suun­ni­tel­maan ei kir­ja­ta, mut­ta jos op­pi­laal­la on esi­mer­kik­si pal­jon tark­kaa­vai­suu­son­gel­mia, yh­des­sä mie­ti­tään, voi­daan­ko sii­hen tar­jo­ta oh­jaa­ja­pal­ve­lua tai jo­tain muu­ta tu­kea.

Adhd:n oi­reet al­ka­vat yleen­sä en­nen kou­lui­kää, mut­ta ne voi­daan tun­nis­taa myös vas­ta vaa­ti­mus­ten kas­va­es­sa ja kou­lun­käyn­nin haas­tei­den myö­tä tai jos­kus vas­ta ai­kui­suu­des­sa. Eri­lai­set häi­ri­ö­te­ki­jät, ku­ten vä­sy­mys ja kii­re, ai­heut­ta­vat adhd-oi­rei­sel­le hait­taa mui­ta enem­män ja esi­mer­kik­si melu tai ryh­mä­ti­lan­ne voi­vat voi­mis­taa oi­rei­ta.

Puu­ma­la on pie­ni yh­tei­sö ja yleen­sä lap­sen eri­tyis­piir­teet huo­ma­taan jo päi­vä­ko­dis­sa.

– Mei­dän etu­na on koor­di­noi­va eri­tyi­so­pet­ta­ja, joka oh­jaa mah­dol­li­siin tes­tei­hin. Hän­hän työs­ken­te­lee kou­lun esi- ja pe­ru­so­pe­tuk­sen puo­lel­la sekä var­hais­kas­va­tuk­ses­sa eri­tyi­so­pet­ta­ja­na, jol­loin lap­sel­le tu­lee jat­ku­mo ja on ihan var­maa, et­tei tu­ki­ku­vio kat­kea sii­nä vai­hees­sa, kun lap­si siir­tyy kou­luun, sa­noo Ma­ri­la.

– Eri­tyi­so­pet­ta­ja vie lap­sen asi­aa eteen­päin oi­ke­al­le ta­hol­le, oh­jaa­mal­la tut­ki­muk­siin, ot­ta­mal­la asi­an pu­heek­si per­heen kans­sa ja ole­mal­la opet­ta­jien tu­ke­na. Tämä on to­del­la hyvä asia.

Adhd:n ydi­noi­rei­ta ovat tark­kaa­vuu­den sää­te­lyn ja ak­tii­vi­suu­den vai­keu­det sekä im­pul­sii­vi­suus. Hen­ki­löil­lä esiin­tyy usein toi­min­nan oh­jauk­sen haas­tei­ta eli suun­nit­te­lun ja aloit­ta­mi­sen vai­keut­ta sekä haas­tei­ta toi­min­nan yl­lä­pi­tä­mi­ses­sä sen ar­vi­oi­mi­ses­sa. Eten­kin haas­tei­ta voi ol­la päi­vit­täis­ten tai­to­jen ja ru­tii­nien omak­su­mi­ses­sa.

Adhd:n di­ag­noo­sit ovat yleis­ty­neet Suo­mes­sa no­pe­as­ti. THL:n vuo­den 2022 ti­las­to Adhd-di­ag­noo­sien ylei­syy­des­tä 7-12-vuo­ti­ail­la lap­sil­la osoit­taa sen, et­tä alu­eel­li­set erot ovat huo­mat­ta­vat. Alue-ero­jen huo­mi­oi­mi­nen ko­ros­taa myös su­ku­puo­lie­ro­ja. Po­jil­la di­ag­noo­sien ylei­syy­den vaih­te­lu­vä­li oli 5,9–20,3 % ja ty­töil­lä 2,0–7,7 %. Poi­kien koh­dal­la ylei­syys oli mo­nel­la alu­eel­la lä­hes 10 pro­sent­tia tai sen yli. Tyt­tö­jen osal­ta ylei­syys jäi pää­sään­töi­ses­ti al­le 5 pro­sen­tin.

Hy­vin­voin­ti­a­lu­eit­tain esiin­ty­mi­nen on sel­väs­ti suu­rin­ta Poh­jois-Kar­ja­las­sa, po­jil­la 20,3 % ja ty­töil­lä 7.7 %. Ti­las­tos­sa tu­lee toi­se­na Ete­lä-Savo 13,8 % ja 5,0 % ja seu­raa­vak­si eni­ten sitä esiin­tyy Ky­men­laak­sos­sa 12,3% ja 4,1 %. Vä­hi­ten ikä­ryh­mään kuu­lu­via di­ag­noo­se­ja on Poh­jan­maal­la 5,9 % ja 2,1%, Poh­jois-Poh­jan­maal­la 7,1% ja 2,0% sekä Uu­del­la­maal­la.

Nuor­ten ikä­ryh­mäs­sä (13–17-vuo­ti­aat) ADHD-di­ag­noo­sien ylei­syy­den alue- ja su­ku­puo­lie­rot ei­vät ko­ros­tu yh­tä voi­mak­kaas­ti kuin lap­sil­la. Täs­sä ikä­ryh­mäs­sä poi­kien di­ag­noo­sien ylei­syy­den vaih­te­lu­vä­li oli 4,3–13,9 % ja ty­töil­lä 2,9–7,3 %.

Eni­ten nuor­ten di­ag­noo­se­ja on teh­ty Poh­jois-Kar­ja­las­sa 13,9% ja 7,3%, Ete­lä-Sa­vos­sa 11,1 % ja 6,6 % ja Ky­men­laak­sos­sa 8,5 ja 6 %. Vä­hi­ten nii­tä on Poh­jan­maal­la 4,3 % ja 2,9 % ja Poh­jois-Poh­jan­maal­la 4,6 % ja 2,9 %.