Koska kunnat ja niiden toimintaympäristöt ovat erilaisia, on myös elinvoimaa edistävien hankkeiden oltava erilaisia. Kun lisäksi kuntasektori kokonaisuudessaan on suurien muutosten kourissa, kuten sivun viisi uutinen Kuntaliiton asiantuntijoiden mukaan kertoo, on investointeja ja muita elinvoiman edistämiseen tähtääviä hankkeita punnittava erittäin tarkasti. Etukäteen mikään hanke ei ole menestys tai epäonnistuminen, eikä intuitiotakaan kannata unohtaa. Vaikeina taloudellisina aikoina kunta voi kuitenkin toimia mahdollistajana ja työllistäjänä. Eteenpäin katsovana voimana, joka uskoo itseensä ja kuntalaisiinsa, kuten Puumalassa on ollut tapana.
Puumala-lehti aloittaa 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Elinvoimatekijät -juttusarjan, joka esittelee ammattilaisia, joiden työllä on suuri merkitys pitovoiman kannalta. Lumovoimastakin puhutaan paljon, mutta se ei yksistään riitä. Juhlavuoden varrella julkaisemme paljon myös muita erilaisia juttusarjoja. Elinvoimatekijät-sarjan ensimmäinen juttu kertoo postinjakajan työstä, sen vaikuttavuudesta maaseudun elinvoimaan ja ihmisiin. Postin tulemista odotellaan ja usein laatikolla jutellaan ihan kaikesta maailmanmenosta. Joskus postinjakaja voi olla päivän ainut sosiaalinen kontakti.
Myös paikallislehti on tärkeä elinvoimatekijä, joka on kuulunut puumalalaisten ja vapaa-ajanasukkaiden elämään jo 70 vuotta. Voimme vain kuvitella, millainen kunta Puumala olisi Ilman omaa lehteä. Tieto paikallisista uutisista, ihmisistä ja tapahtumista kulkee joka kylälle painettuna lehtenä tai digilehden muodossa. Itsenäisen ja oman lehden säilyminen ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys sosiaalisen median ja mediankäytön murroksen ristitulessa, kuten ei kunnan tai seurakunnankaan säilyminen.
Naapurikunnan lehti Ruokolahtelainen lopetettiin viime vuoden lopulla kannattamattomana. Puumala-lehden lukijamäärät ovat lisääntyneet viime vuonna 14,9 prosenttia, mutta painetun lehden tilaajamäärät putoavat joka vuosi, kuten muillakin lehdillä. Vierailulla Helsingin Sanomien toimituksessa viime perjantaina tästä kertoi myös päätoimittaja Antero Mukka. Sen sijaan digilehden käyttö lisääntyy ja digilehden myynti kasvoi Puumalassakin viime vuonna 23 prosentilla. Digilehden kasvu on ollut samansuuntaista joka vuosi. On kuitenkin paikallaan muistuttaa, että paikallislehti elää vain tilauksista ja ilmoituksista saaduilla tuloilla. Se ei ole ilmaisjakelulehti. Siksi oman lehden tilaaminen tai Puumala-seuran jäseneksi liittyminen voivat olla sijoitus tulevaisuuteen. Myös ilmoitus paikallislehdessä on sijoitus oman yrityksen sekä lehden tulevaisuuteen.
Tiina Judén
päätoimittaja