Tiina Judén
Puhtaus, iloisuus, rauha ja eväät kalliolla. Saimaan luonto, värit ja norppa. Nämä ovat parhaita paloja lomailijoiden elämästä Saimaalla, kertoi luontokuvaaja Timo Seppäläinen M/S Carelian testiristeilyllä Sahanlahdesta Savonlinnaan. Hän esitteli luontokuviaan ja todisti niiden välityksellä, että Savonlinna on kuin suurkaupunki kesällä Oopperajuhlien aikaan. Siellä on seitsemän siltaa ja upeita valoja.
– Kuvattavana voi olla myös citynorppia ja majavia, joita Saimaalla on yllättävän paljon. Minun kuvillani on myös 23 000 seuraajaa Instagramissa. Parhaimmillaan olen tavoittanut yli kaksi miljoonaa seuraajaa kuukauden aikana. Näistä noin puolet on suomalaisia ja puolet ulkomaalaisia, Seppäläinen kertoi risteilyvieraille.
Kaupunkien ja kuntien päättäjiä, matkailualan asiantuntijoita ja median edustajia oli kutsuttu testaamaan ensikesänä alkavia Saimaan sisävesiristeilyjä M/S Carelialle, joka kuljetti matkustajansa Lappeenrannasta Imatran kautta Sahanlahteen ja sieltä Savonlinnaan.
Uljas ja paljon nähnyt sisävesiristeiiljä M/S Carelia yöpyi Sahanlahden satamassa. Testiristeilijät pääsivät savusaunaan ja kolmen lajin illalliselle, jonka tunnelmaan kuului elävä musiikki.
Tiina Judén
M/S Carelia yöpyi Sahanlahden satamassa.
Testiristeilijät pääsivät savusaunaan ja kolmen lajin illalliselle, jonka tunnelmaan kuului elävä musiikki.
Kauan odotettu yhteistyökuvio
Saimaan sisävesiristeilyt ovat kauan odotettu yhteistyökuvio, jonka ideanikkareina ovat monen tuntemat matkailualan konkarit, Järvi-Sydämen omistaja ja tuoreeltaan elokuun lopussa perustetun Arctic Cruises Oy:n toimitusjohtaja Markus Heiskanen sekä Arctic Cruises Oy:n hallituksen puheenjohtaja Saku Hyttinen. Jälkimmäinen omistaa Suomen suurimman sisävesiristeilijä M/S Camillan, jolla tuotiin elokuun alussa Puumalaankin kemmakkavieraita. M/S Camillan kotisatama on Lappeenranta.
Kahden kaupalla tämänkokoiseen kokeiluun ei kuitenkaan olla lähdössä, vaan mukaan yhteistyöhön on haettu hyviä majoitus- ja ravintolapalveluita tarjoavia yrityksiä ja matkailukeskuksia sekä Saimaan kaupunkeja ja kuntia, investoijia ja businessenkeleitä.
– Olemme monta vuotta puhuneet Markuksen kanssa, miten voitaisiin yhdistää Lappeenranta ja Järvi-Sydän Rantasalmella. Se olisi vähän pitkä väli laivaliikenteellä ilman välistoppeja. Meillä on molemmilla muutamia laivoja ja pohdimme, että mitä jos ne aktivoitaisiin, Hyttinen kertoo.
Järvi-Sydämen omistaja ja Arctic Cruises -yhtiön toimitusjohtaja Markus Heiskanen katselee aamukahvin kanssa kääntyykö M/S Carelia Sahanlahti Resortin laiturista 13 m/s tuulessa.
Tiina Judén
Lappeenrannan kaupungilla oli laiva vaille käyttöä
Hyttisen omistama M/S Camilla vie joka päivä 300 henkeä päivä- ja iltaristeilylle Lappeenrannasta, joten sitä ei ollut järkevää irroittaa tähän. Sitten kaksikolle tuli mieleen Lappeenrannan kaupungin omistama Viipurin liikenteessä ollut laiva, joka on ollut nyt kolme kesää käyttämättömänä. Senhän voisi vuokrata.
– Kellään ei ole varaa alkaa rakentaa lisää omia mökkikyliään ympäri Saimaata, etenkin kun täällä on jo hienoja sellaisia valmiina, kuten Sahanlahti, jossa nyt yövyimme. Aloimme siis pohtia, voisimmeko hyödyntää olemassa olevaa verkostoa. Siihen ei tarvittu kuin pullo viiniä ja istuimme alas miettimään mikä olisi järkevää, Hyttinen paljastaa.
Testiristeilyllä herkuteltiin järvimaisemissa.
Tiina Judén
Testiristeilyllä herkuteltiin järvimaisemissa.
Kuopio ei ole näyttänyt vihreää valoa
Punainen lanka sisävesiristeilyillä johtaa reitin Lappeenrannasta Kuopioon. Mukaan tarvitaan kaikki kunnat, kylät ja kaupungit sekä reitin varrella olemassa olevat Sahanlahdet ja Holiday Clubit, Imatran kylpylät ja Savonlinnan hotellit a muut matkailutoimijat. Kuopio ei ole vielä näyttänyt vihreää valoa aikeelle.
– Kaikki voittaisivat, jos saamme vain alueelle ihmisiä. Jokaisella matkailijalla on omat mieltymyksensä ja pitää olla vaihtoehtoja. Päätimme ottaa kaikki mukaan miettimään konseptia. Jos sulla on saunalautta Puumalassa, niin anna se meidän myyntiin, niin kohta sulla on kävijöitä. Jos sulla on pyörävuokraamo Varkaudessa, niin kun laiva tulee rantaan, tuo ne siihen ja pian siitä on viisi fillaria vuokrattuna.
Kuvassa investoija ja Järvi-Sydämen liiketoiminnan kehittäjä Veli-Matti Koivula, Sahanlahti Resortin isäntä Janne Kuivalainen, kapteeni Jukka Innanen ja konepäällikkö Ville Ranta vähän ennen köysien irtoamista Sahanlahden satamassa.
Tiina Judén
Kuvassa investoija ja Järvi-Sydämen liiketoiminnan kehittäjä Veli-Matti Koivula, Sahanlahti Resortin isäntä Janne Kuivalainen, kapteeni Jukka Innanen ja konepäällikkö Ville Ranta vähän ennen köysien irtoamista Sahanlahden satamassa.
Laivaliikenteen on tarkoitus yhdistää Saimaa-markkinointia
Tämä hyödyntää Hyttisen mukaan kaikkia.
– Testiristeilyn jälkeen lasketaan kuluja miehistön ja laivan osalta ja jatketaan excelleiden täyttöä. Sen jälkeen avaamme kulut kunnille ja kaupungeille. Kun tulee lipputuloja, rahaa palautetaan kunnille. Joka alue voi myydä risteilyjä ja esimerkiksi SOK:n edustaja kv-myynnistä oli mukana ja ottaisi tämän ilman muuta tuotteeksi, mutta runko pitää saada ensin toimimaan. Tähän tarvitaan kuntien apua.
Heinäkuun alussa kunnanjohtajille pidettiin aiheesta infotilaisuus Järvi-Sydämessä. Nyt kunnilta odotetaan päätöksiä tuesta.
Idea perustuu siihen, että kaikilla ei ole Lapissakaan porotilaa, huskeja tai kelkkoja, mutta kun myydään paljon, niin kaikille riittää jotakin ja nsainta yltää eri tasolle. Arctic Cruisesin mukaan konseptia voi kehittää loputtomiin.
– Ei yksi 200 matkustajaa kesää tee, mutta jos jonain päivänä laiva lähtee joka aamu kaikista reitin satamista, niin meillä olisikin äkkiä jo 2000 turistia laivaliikenteessä. Näin Lappikin on lähtenyt. Ensin oli yksi bussi ja niin edelleen. Rovaniemellä on ollut vuonna 2004 noin 140 lentoa ja nyt vuonna 2024 oli 1150 lentoa kuukaudessa. Tuhat lentoa enemmän 20 vuodessa, Hyttinen muistuttaa.
M/S Carelian suunnitellaan risteilevän Saimaalla ensi kesänä 15.6.–31.8. Sesonkiin mahtuu 11 viikkoa, joista asiakas voi valita kolmen tai seitsemän päivän risteilyjä kerrallaan.
Carelia Lines organisoi testiristeilyn, mutta jatkossa risteilyvastuun ottaa uusi yhtiö Arctic Cruises Oy, joka on perustettu elokuun lopussa 2025.
Heiskasella ja Hyttisellä on ollut yhteistä majoitustoimintaa 64-paikkaisen huoneistohotellin muodossa Levillä vuodesta 2018. Heiskasen omistamalla Järvi-Sydämellä on käytössään myös laivoja, jotka tekevät risteilyjä muun muassa Linnasaareen ja Oopperajuhlille.
M/S Carelian kapteeni Jukka Innonen katselee Olavinlinnaa, joka näytetään risteilijöille, kun laiva lähestyy Savonlinnan satamaa.
Tiina Judén
M/S Carelian kapteeni Jukka Innonen katselee Olavinlinnaa, joka näytetään risteilijöille, kun laiva lähestyy Savonlinnan satamaa.
40 merimailia Puumalasta Savonlinnaan
Sisävesiristeilystä tulee yhteensä 190 merimailia eli noin 350 kilometriä Lappeenranta–Kuopio välillä. Turku–Tukholma väli on 160 merimailia ja Helsinki-Tallinna väli 40 merimailia. Lappeenranta–Puumala ja Puumala–Savonlinna väli on siis Tallinnan matkan pituinen. Laivaisännän tehtävään on alettu kouluttaa Markus Heiskasen vanhinta poikaa Patrick Heiskasta, joka on toiminut jo vahvasti Järvi-Sydämen markkinoinnissa ja Hotel & Span vastaanotossa.
– Laiva toimi tosi hyvin testiristeilyllä. Turvallisuusasioita pitää jatkossa huomioida pienellä briiffillä väen tullessa laivaan. Tuote on kokeilemisen arvoinen tuotantoon asti. Vaikea nähdä, että asiakkaat pettyisivät sisävesiristeilyllä, sanoi Markus Heiskanen.
Hänen mielestään yritystoiminnassa ja Saimaan matkailussa pitää nähdä kokonaisuuksia, eikä ensimmäisenä ongelmia ja epäkohtia. Risteilykonseptissa on kyse juuri tästä, jotta jokainen hyötyisi.
Investoija ja Järvi-Sydämen liiketoiminnan kehittäjä Veli-Matti Koivula ja trubaduuri Tarmo Ranta nauttivat risteilyyn paketoitua kolmen lajin illallista Sahanlahdessa.
Tiina Judén
Investoija ja Järvi-Sydämen liiketoiminnan kehittäjä Veli-Matti Koivula ja trubaduuri Tarmo Ranta nauttivat risteilyyn paketoitua kolmen lajin illallista Sahanlahdessa.
Risteilyllä oli mukana myös trubaduuri Tarmo Ranta, joka viihdytti yleisöä Lappeenranta–Puumala välillä ja veti yleisölle myös hauskan bingon. Sahanlahdessa testiristeilijät saivat tutustua norpparetkiä järjestävän LakelandGTE:n ekopaattiin, Sahanlahden savusaunaan, sähkömaastopyöriin ja kolmen lajin illalliseen. Myös elävää musiikkia oli tarjolla ja monet kiittelivät all inclusive -ideaa. Laivaan oli tehty myös pieni taxfree-myymälä yhteistyössä Fazerin kanssa.