JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Artikkelia ladataan...

Arctic Cruises Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja M/S Camilian omistaja Saku Hyttinen juttelee Sahanlahden emännän Jaana Kuivalaisen kanssa aamulla, kun laiva on lähdössä kohti Savonlinnaa.

Arctic Cruises Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja M/S Camilian omistaja Saku Hyttinen juttelee Sahanlahden emännän Jaana Kuivalaisen kanssa aamulla, kun laiva on lähdössä kohti Savonlinnaa.

Tiina Judén

Arc­tic Crui­ses Oy:n hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja ja M/S Ca­mi­li­an omis­ta­ja Saku Hyt­ti­nen jut­te­lee Sa­han­lah­den emän­nän Jaa­na Kui­va­lai­sen kans­sa.

On aa­mu ja lai­va on läh­dös­sä koh­ti Sa­von­lin­naa.

Arctic Cruises Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja M/S Camilian omistaja Saku Hyttinen juttelee Sahanlahden emännän Jaana Kuivalaisen kanssa aamulla, kun laiva on lähdössä kohti Savonlinnaa.

Arctic Cruises Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja M/S Camilian omistaja Saku Hyttinen juttelee Sahanlahden emännän Jaana Kuivalaisen kanssa aamulla, kun laiva on lähdössä kohti Savonlinnaa.

Tiina Judén

Arc­tic Crui­ses Oy:n hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja ja M/S Ca­mi­li­an omis­ta­ja Saku Hyt­ti­nen jut­te­lee Sa­han­lah­den emän­nän Jaa­na Kui­va­lai­sen kans­sa.

On aa­mu ja lai­va on läh­dös­sä koh­ti Sa­von­lin­naa.

Arctic Cruises Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja M/S Camilian omistaja Saku Hyttinen juttelee Sahanlahden emännän Jaana Kuivalaisen kanssa aamulla, kun laiva on lähdössä kohti Savonlinnaa.

Arctic Cruises Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja M/S Camilian omistaja Saku Hyttinen juttelee Sahanlahden emännän Jaana Kuivalaisen kanssa aamulla, kun laiva on lähdössä kohti Savonlinnaa.

Tiina Judén

7947
min

Puumalasta Savonlinnaan risteily on Tallinnan risteilyn pituinen

Sisävesiristeilyt alkavat ensi kesänä Saimaalla. Testiristeily oli Arctic Cruises Oy:n toimitusjohtaja Markus Heiskasen mukaan onnistunut.

Tii­na Judén

Puh­taus, iloi­suus, rau­ha ja eväät kal­li­ol­la. Sai­maan luon­to, vä­rit ja norp­pa. Nämä ovat par­hai­ta pa­lo­ja lo­mai­li­joi­den elä­mäs­tä Sai­maal­la, ker­toi luon­to­ku­vaa­ja Timo Sep­pä­läi­nen M/S Ca­re­li­an tes­ti­ris­tei­lyl­lä Sa­han­lah­des­ta Sa­von­lin­naan. Hän esit­te­li luon­to­ku­vi­aan ja to­dis­ti nii­den vä­li­tyk­sel­lä, et­tä Sa­von­lin­na on kuin suur­kau­pun­ki ke­säl­lä Oop­pe­ra­juh­lien ai­kaan. Siel­lä on seit­se­män sil­taa ja upei­ta va­lo­ja.

– Ku­vat­ta­va­na voi ol­la myös ci­ty­norp­pia ja ma­ja­via, joi­ta Sai­maal­la on yl­lät­tä­vän pal­jon. Mi­nun ku­vil­la­ni on myös 23 000 seu­raa­jaa Ins­tag­ra­mis­sa. Par­haim­mil­laan olen ta­voit­ta­nut yli kak­si mil­joo­naa seu­raa­jaa kuu­kau­den ai­ka­na. Näis­tä noin puo­let on suo­ma­lai­sia ja puo­let ul­ko­maa­lai­sia, Sep­pä­läi­nen ker­toi ris­tei­ly­vie­rail­le.

Kau­pun­kien ja kun­tien päät­tä­jiä, mat­kai­lu­a­lan asi­an­tun­ti­joi­ta ja me­di­an edus­ta­jia oli kut­sut­tu tes­taa­maan en­si­ke­sä­nä al­ka­via Sai­maan si­sä­ve­si­ris­tei­ly­jä M/S Ca­re­li­al­le, joka kul­jet­ti mat­kus­ta­jan­sa Lap­peen­ran­nas­ta Imat­ran kaut­ta Sa­han­lah­teen ja siel­tä Sa­von­lin­naan.

Uljas ja paljon nähnyt sisävesiristeiiljä M/S Carelia yöpyi Sahanlahden satamassa. Testiristeilijät pääsivät savusaunaan ja kolmen lajin illalliselle, jonka tunnelmaan kuului elävä musiikki.

Uljas ja paljon nähnyt sisävesiristeiiljä M/S Carelia yöpyi Sahanlahden satamassa. Testiristeilijät pääsivät savusaunaan ja kolmen lajin illalliselle, jonka tunnelmaan kuului elävä musiikki.

Tiina Judén

M/S Ca­re­lia yö­pyi Sa­han­lah­den sa­ta­mas­sa.

Tes­ti­ris­tei­li­jät pää­si­vät sa­vu­sau­naan ja kol­men la­jin il­lal­li­sel­le, jon­ka tun­nel­maan kuu­lui elä­vä mu­siik­ki.

Kauan odotettu yhteistyökuvio

Sai­maan si­sä­ve­si­ris­tei­lyt ovat kau­an odo­tet­tu yh­teis­työ­ku­vio, jon­ka ide­a­nik­ka­rei­na ovat mo­nen tun­te­mat mat­kai­lu­a­lan kon­ka­rit, Jär­vi-Sy­dä­men omis­ta­ja ja tuo­reel­taan elo­kuun lo­pus­sa pe­rus­te­tun Arc­tic Crui­ses Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Mar­kus Heis­ka­nen sekä Arc­tic Crui­ses Oy:n hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja Saku Hyt­ti­nen. Jäl­kim­mäi­nen omis­taa Suo­men suu­rim­man si­sä­ve­si­ris­tei­li­jä M/S Ca­mil­lan, jol­la tuo­tiin elo­kuun alus­sa Puu­ma­laan­kin kem­mak­ka­vie­rai­ta. M/S Ca­mil­lan ko­ti­sa­ta­ma on Lap­peen­ran­ta.

Kah­den kau­pal­la tä­män­ko­koi­seen ko­kei­luun ei kui­ten­kaan ol­la läh­dös­sä, vaan mu­kaan yh­teis­työ­hön on ha­et­tu hy­viä ma­joi­tus- ja ra­vin­to­la­pal­ve­lui­ta tar­jo­a­via yri­tyk­siä ja mat­kai­lu­kes­kuk­sia sekä Sai­maan kau­pun­ke­ja ja kun­tia, in­ves­toi­jia ja bu­si­nes­sen­ke­lei­tä.

– Olem­me mon­ta vuot­ta pu­hu­neet Mar­kuk­sen kans­sa, mi­ten voi­tai­siin yh­dis­tää Lap­peen­ran­ta ja Jär­vi-Sy­dän Ran­ta­sal­mel­la. Se oli­si vä­hän pit­kä väli lai­va­lii­ken­teel­lä il­man vä­lis­top­pe­ja. Meil­lä on mo­lem­mil­la muu­ta­mia lai­vo­ja ja poh­dim­me, et­tä mitä jos ne ak­ti­voi­tai­siin, Hyt­ti­nen ker­too.

Järvi-Sydämen omistaja ja Arctic Cruises -yhtiön toimitusjohtaja Markus Heiskanen katselee aamukahvin kanssa  kääntyykö M/S Carelia Sahanlahti Resortin laiturista 13 m/s tuulessa.

Järvi-Sydämen omistaja ja Arctic Cruises -yhtiön toimitusjohtaja Markus Heiskanen katselee aamukahvin kanssa kääntyykö M/S Carelia Sahanlahti Resortin laiturista 13 m/s tuulessa.

Tiina Judén

Lappeenrannan kaupungilla oli laiva vaille käyttöä

Hyt­ti­sen omis­ta­ma M/S Ca­mil­la vie joka päi­vä 300 hen­keä päi­vä- ja il­ta­ris­tei­lyl­le Lap­peen­ran­nas­ta, jo­ten sitä ei ol­lut jär­ke­vää ir­roit­taa tä­hän. Sit­ten kak­si­kol­le tuli mie­leen Lap­peen­ran­nan kau­pun­gin omis­ta­ma Vii­pu­rin lii­ken­tees­sä ol­lut lai­va, joka on ol­lut nyt kol­me ke­sää käyt­tä­mät­tö­mä­nä. Sen­hän voi­si vuok­ra­ta.

– Kel­lään ei ole va­raa al­kaa ra­ken­taa li­sää omia mök­ki­ky­li­ään ym­pä­ri Sai­maa­ta, eten­kin kun tääl­lä on jo hie­no­ja sel­lai­sia val­mii­na, ku­ten Sa­han­lah­ti, jos­sa nyt yö­vyim­me. Aloim­me siis poh­tia, voi­sim­me­ko hyö­dyn­tää ole­mas­sa ole­vaa ver­kos­toa. Sii­hen ei tar­vit­tu kuin pul­lo vii­niä ja is­tuim­me alas miet­ti­mään mikä oli­si jär­ke­vää, Hyt­ti­nen pal­jas­taa.

Testiristeilyllä herkuteltiin järvimaisemissa.

Testiristeilyllä herkuteltiin järvimaisemissa.

Tiina Judén

Tes­ti­ris­tei­lyl­lä her­ku­tel­tiin jär­vi­mai­se­mis­sa.

Kuopio ei ole näyttänyt vihreää valoa

Pu­nai­nen lan­ka si­sä­ve­si­ris­tei­lyil­lä joh­taa rei­tin Lap­peen­ran­nas­ta Kuo­pi­oon. Mu­kaan tar­vi­taan kaik­ki kun­nat, ky­lät ja kau­pun­git sekä rei­tin var­rel­la ole­mas­sa ole­vat Sa­han­lah­det ja Ho­li­day Clu­bit, Imat­ran kyl­py­lät ja Sa­von­lin­nan ho­tel­lit a muut mat­kai­lu­toi­mi­jat. Kuo­pio ei ole vie­lä näyt­tä­nyt vih­re­ää va­loa ai­keel­le.

– Kaik­ki voit­tai­si­vat, jos saam­me vain alu­eel­le ih­mi­siä. Jo­kai­sel­la mat­kai­li­jal­la on omat miel­ty­myk­sen­sä ja pi­tää ol­la vaih­to­eh­to­ja. Pää­tim­me ot­taa kaik­ki mu­kaan miet­ti­mään kon­sep­tia. Jos sul­la on sau­na­laut­ta Puu­ma­las­sa, niin an­na se mei­dän myyn­tiin, niin koh­ta sul­la on kä­vi­jöi­tä. Jos sul­la on pyö­rä­vuok­raa­mo Var­kau­des­sa, niin kun lai­va tu­lee ran­taan, tuo ne sii­hen ja pian sii­tä on vii­si fil­la­ria vuok­rat­tu­na.

Kuvassa investoija ja Järvi-Sydämen liiketoiminnan kehittäjä Veli-Matti Koivula, Sahanlahti Resortin isäntä Janne Kuivalainen, kapteeni Jukka Innanen ja konepäällikkö Ville Ranta vähän ennen köysien irtoamista Sahanlahden satamassa.

Kuvassa investoija ja Järvi-Sydämen liiketoiminnan kehittäjä Veli-Matti Koivula, Sahanlahti Resortin isäntä Janne Kuivalainen, kapteeni Jukka Innanen ja konepäällikkö Ville Ranta vähän ennen köysien irtoamista Sahanlahden satamassa.

Tiina Judén

Ku­vas­sa in­ves­toi­ja ja Jär­vi-Sy­dä­men lii­ke­toi­min­nan ke­hit­tä­jä Veli-Mat­ti Koi­vu­la, Sa­han­lah­ti Re­sor­tin isän­tä Jan­ne Kui­va­lai­nen, kap­tee­ni Juk­ka In­na­nen ja ko­ne­pääl­lik­kö Vil­le Ran­ta vä­hän en­nen köy­sien ir­to­a­mis­ta Sa­han­lah­den sa­ta­mas­sa.

Laivaliikenteen on tarkoitus yhdistää Saimaa-markkinointia

Tämä hyö­dyn­tää Hyt­ti­sen mu­kaan kaik­kia.

– Tes­ti­ris­tei­lyn jäl­keen las­ke­taan ku­lu­ja mie­his­tön ja lai­van osal­ta ja jat­ke­taan ex­cel­lei­den täyt­töä. Sen jäl­keen avaam­me ku­lut kun­nil­le ja kau­pun­geil­le. Kun tu­lee lip­pu­tu­lo­ja, ra­haa pa­lau­te­taan kun­nil­le. Joka alue voi myy­dä ris­tei­ly­jä ja esi­mer­kik­si SOK:n edus­ta­ja kv-myyn­nis­tä oli mu­ka­na ja ot­tai­si tä­män il­man muu­ta tuot­teek­si, mut­ta run­ko pi­tää saa­da en­sin toi­mi­maan. Tä­hän tar­vi­taan kun­tien apua.

Hei­nä­kuun alus­sa kun­nan­joh­ta­jil­le pi­det­tiin ai­hees­ta in­fo­ti­lai­suus Jär­vi-Sy­dä­mes­sä. Nyt kun­nil­ta odo­te­taan pää­tök­siä tu­es­ta.

Idea pe­rus­tuu sii­hen, et­tä kai­kil­la ei ole La­pis­sa­kaan po­ro­ti­laa, hus­ke­ja tai kelk­ko­ja, mut­ta kun myy­dään pal­jon, niin kai­kil­le riit­tää jo­ta­kin ja nsain­ta yl­tää eri ta­sol­le. Arc­tic Crui­se­sin mu­kaan kon­sep­tia voi ke­hit­tää lo­put­to­miin.

– Ei yk­si 200 mat­kus­ta­jaa ke­sää tee, mut­ta jos jo­nain päi­vä­nä lai­va läh­tee joka aa­mu kai­kis­ta rei­tin sa­ta­mis­ta, niin meil­lä oli­si­kin äk­kiä jo 2000 tu­ris­tia lai­va­lii­ken­tees­sä. Näin Lap­pi­kin on läh­te­nyt. En­sin oli yk­si bus­si ja niin edel­leen. Ro­va­nie­mel­lä on ol­lut vuon­na 2004 noin 140 len­toa ja nyt vuon­na 2024 oli 1150 len­toa kuu­kau­des­sa. Tu­hat len­toa enem­män 20 vuo­des­sa, Hyt­ti­nen muis­tut­taa.

M/S Ca­re­li­an suun­ni­tel­laan ris­tei­le­vän Sai­maal­la en­si ke­sä­nä 15.6.–31.8. Se­son­kiin mah­tuu 11 viik­koa, jois­ta asi­a­kas voi va­li­ta kol­men tai seit­se­män päi­vän ris­tei­ly­jä ker­ral­laan.

Ca­re­lia Li­nes or­ga­ni­soi tes­ti­ris­tei­lyn, mut­ta jat­kos­sa ris­tei­ly­vas­tuun ot­taa uu­si yh­tiö Arc­tic Crui­ses Oy, joka on pe­rus­tet­tu elo­kuun lo­pus­sa 2025.

Heis­ka­sel­la ja Hyt­ti­sel­lä on ol­lut yh­teis­tä ma­joi­tus­toi­min­taa 64-paik­kai­sen huo­neis­to­ho­tel­lin muo­dos­sa Le­vil­lä vuo­des­ta 2018. Heis­ka­sen omis­ta­mal­la Jär­vi-Sy­dä­mel­lä on käy­tös­sään myös lai­vo­ja, jot­ka te­ke­vät ris­tei­ly­jä muun mu­as­sa Lin­na­saa­reen ja Oop­pe­ra­juh­lil­le.

M/S Carelian kapteeni Jukka Innonen katselee Olavinlinnaa, joka näytetään risteilijöille, kun laiva lähestyy Savonlinnan satamaa.

M/S Carelian kapteeni Jukka Innonen katselee Olavinlinnaa, joka näytetään risteilijöille, kun laiva lähestyy Savonlinnan satamaa.

Tiina Judén

M/S Ca­re­li­an kap­tee­ni Juk­ka In­no­nen kat­se­lee Ola­vin­lin­naa, joka näy­te­tään ris­tei­li­jöil­le, kun lai­va lä­hes­tyy Sa­von­lin­nan sa­ta­maa.

40 merimailia Puumalasta Savonlinnaan

Si­sä­ve­si­ris­tei­lys­tä tu­lee yh­teen­sä 190 me­ri­mai­lia eli noin 350 ki­lo­met­riä Lap­peen­ran­ta–Kuo­pio vä­lil­lä. Tur­ku–Tuk­hol­ma väli on 160 me­ri­mai­lia ja Hel­sin­ki-Tal­lin­na väli 40 me­ri­mai­lia. Lap­peen­ran­ta–Puu­ma­la ja Puu­ma­la–Sa­von­lin­na väli on siis Tal­lin­nan mat­kan pi­tui­nen. Lai­vai­sän­nän teh­tä­vään on alet­tu kou­lut­taa Mar­kus Heis­ka­sen van­hin­ta poi­kaa Pat­rick Heis­kas­ta, joka on toi­mi­nut jo vah­vas­ti Jär­vi-Sy­dä­men mark­ki­noin­nis­sa ja Ho­tel & Span vas­taa­no­tos­sa.

– Lai­va toi­mi tosi hy­vin tes­ti­ris­tei­lyl­lä. Tur­val­li­suu­sa­si­oi­ta pi­tää jat­kos­sa huo­mi­oi­da pie­nel­lä briif­fil­lä väen tul­les­sa lai­vaan. Tuo­te on ko­kei­le­mi­sen ar­voi­nen tuo­tan­toon as­ti. Vai­kea näh­dä, et­tä asi­ak­kaat pet­tyi­si­vät si­sä­ve­si­ris­tei­lyl­lä, sa­noi Mar­kus Heis­ka­nen.

Hä­nen mie­les­tään yri­tys­toi­min­nas­sa ja Sai­maan mat­kai­lus­sa pi­tää näh­dä ko­ko­nai­suuk­sia, ei­kä en­sim­mäi­se­nä on­gel­mia ja epä­koh­tia. Ris­tei­ly­kon­sep­tis­sa on kyse juu­ri täs­tä, jot­ta jo­kai­nen hyö­tyi­si.

Investoija ja Järvi-Sydämen liiketoiminnan kehittäjä Veli-Matti Koivula ja trubaduuri Tarmo Ranta nauttivat risteilyyn paketoitua kolmen lajin illallista Sahanlahdessa.

Investoija ja Järvi-Sydämen liiketoiminnan kehittäjä Veli-Matti Koivula ja trubaduuri Tarmo Ranta nauttivat risteilyyn paketoitua kolmen lajin illallista Sahanlahdessa.

Tiina Judén

In­ves­toi­ja ja Jär­vi-Sy­dä­men lii­ke­toi­min­nan ke­hit­tä­jä Veli-Mat­ti Koi­vu­la ja tru­ba­duu­ri Tar­mo Ran­ta naut­ti­vat ris­tei­lyyn pa­ke­toi­tua kol­men la­jin il­lal­lis­ta Sa­han­lah­des­sa.

Ris­tei­lyl­lä oli mu­ka­na myös tru­ba­duu­ri Tar­mo Ran­ta, joka viih­dyt­ti ylei­söä Lap­peen­ran­ta–Puu­ma­la vä­lil­lä ja veti ylei­söl­le myös haus­kan bin­gon. Sa­han­lah­des­sa tes­ti­ris­tei­li­jät sai­vat tu­tus­tua norp­pa­ret­kiä jär­jes­tä­vän La­ke­landG­TE:n eko­paat­tiin, Sa­han­lah­den sa­vu­sau­naan, säh­kö­maas­to­pyö­riin ja kol­men la­jin il­lal­li­seen. Myös elä­vää mu­siik­kia oli tar­jol­la ja mo­net kiit­te­li­vät all inc­lu­si­ve -ide­aa. Lai­vaan oli teh­ty myös pie­ni taxf­ree-myy­mä­lä yh­teis­työs­sä Fa­ze­rin kans­sa.

Tii­na Judén

Puh­taus, iloi­suus, rau­ha ja eväät kal­li­ol­la. Sai­maan luon­to, vä­rit ja norp­pa. Nämä ovat par­hai­ta pa­lo­ja lo­mai­li­joi­den elä­mäs­tä Sai­maal­la, ker­toi luon­to­ku­vaa­ja Timo Sep­pä­läi­nen M/S Ca­re­li­an tes­ti­ris­tei­lyl­lä Sa­han­lah­des­ta Sa­von­lin­naan. Hän esit­te­li luon­to­ku­vi­aan ja to­dis­ti nii­den vä­li­tyk­sel­lä, et­tä Sa­von­lin­na on kuin suur­kau­pun­ki ke­säl­lä Oop­pe­ra­juh­lien ai­kaan. Siel­lä on seit­se­män sil­taa ja upei­ta va­lo­ja.

– Ku­vat­ta­va­na voi ol­la myös ci­ty­norp­pia ja ma­ja­via, joi­ta Sai­maal­la on yl­lät­tä­vän pal­jon. Mi­nun ku­vil­la­ni on myös 23 000 seu­raa­jaa Ins­tag­ra­mis­sa. Par­haim­mil­laan olen ta­voit­ta­nut yli kak­si mil­joo­naa seu­raa­jaa kuu­kau­den ai­ka­na. Näis­tä noin puo­let on suo­ma­lai­sia ja puo­let ul­ko­maa­lai­sia, Sep­pä­läi­nen ker­toi ris­tei­ly­vie­rail­le.

Kau­pun­kien ja kun­tien päät­tä­jiä, mat­kai­lu­a­lan asi­an­tun­ti­joi­ta ja me­di­an edus­ta­jia oli kut­sut­tu tes­taa­maan en­si­ke­sä­nä al­ka­via Sai­maan si­sä­ve­si­ris­tei­ly­jä M/S Ca­re­li­al­le, joka kul­jet­ti mat­kus­ta­jan­sa Lap­peen­ran­nas­ta Imat­ran kaut­ta Sa­han­lah­teen ja siel­tä Sa­von­lin­naan.

Uljas ja paljon nähnyt sisävesiristeiiljä M/S Carelia yöpyi Sahanlahden satamassa. Testiristeilijät pääsivät savusaunaan ja kolmen lajin illalliselle, jonka tunnelmaan kuului elävä musiikki.

Uljas ja paljon nähnyt sisävesiristeiiljä M/S Carelia yöpyi Sahanlahden satamassa. Testiristeilijät pääsivät savusaunaan ja kolmen lajin illalliselle, jonka tunnelmaan kuului elävä musiikki.

Tiina Judén

M/S Ca­re­lia yö­pyi Sa­han­lah­den sa­ta­mas­sa.

Tes­ti­ris­tei­li­jät pää­si­vät sa­vu­sau­naan ja kol­men la­jin il­lal­li­sel­le, jon­ka tun­nel­maan kuu­lui elä­vä mu­siik­ki.

Kauan odotettu yhteistyökuvio

Sai­maan si­sä­ve­si­ris­tei­lyt ovat kau­an odo­tet­tu yh­teis­työ­ku­vio, jon­ka ide­a­nik­ka­rei­na ovat mo­nen tun­te­mat mat­kai­lu­a­lan kon­ka­rit, Jär­vi-Sy­dä­men omis­ta­ja ja tuo­reel­taan elo­kuun lo­pus­sa pe­rus­te­tun Arc­tic Crui­ses Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Mar­kus Heis­ka­nen sekä Arc­tic Crui­ses Oy:n hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja Saku Hyt­ti­nen. Jäl­kim­mäi­nen omis­taa Suo­men suu­rim­man si­sä­ve­si­ris­tei­li­jä M/S Ca­mil­lan, jol­la tuo­tiin elo­kuun alus­sa Puu­ma­laan­kin kem­mak­ka­vie­rai­ta. M/S Ca­mil­lan ko­ti­sa­ta­ma on Lap­peen­ran­ta.

Kah­den kau­pal­la tä­män­ko­koi­seen ko­kei­luun ei kui­ten­kaan ol­la läh­dös­sä, vaan mu­kaan yh­teis­työ­hön on ha­et­tu hy­viä ma­joi­tus- ja ra­vin­to­la­pal­ve­lui­ta tar­jo­a­via yri­tyk­siä ja mat­kai­lu­kes­kuk­sia sekä Sai­maan kau­pun­ke­ja ja kun­tia, in­ves­toi­jia ja bu­si­nes­sen­ke­lei­tä.

– Olem­me mon­ta vuot­ta pu­hu­neet Mar­kuk­sen kans­sa, mi­ten voi­tai­siin yh­dis­tää Lap­peen­ran­ta ja Jär­vi-Sy­dän Ran­ta­sal­mel­la. Se oli­si vä­hän pit­kä väli lai­va­lii­ken­teel­lä il­man vä­lis­top­pe­ja. Meil­lä on mo­lem­mil­la muu­ta­mia lai­vo­ja ja poh­dim­me, et­tä mitä jos ne ak­ti­voi­tai­siin, Hyt­ti­nen ker­too.

Järvi-Sydämen omistaja ja Arctic Cruises -yhtiön toimitusjohtaja Markus Heiskanen katselee aamukahvin kanssa  kääntyykö M/S Carelia Sahanlahti Resortin laiturista 13 m/s tuulessa.

Järvi-Sydämen omistaja ja Arctic Cruises -yhtiön toimitusjohtaja Markus Heiskanen katselee aamukahvin kanssa kääntyykö M/S Carelia Sahanlahti Resortin laiturista 13 m/s tuulessa.

Tiina Judén

Lappeenrannan kaupungilla oli laiva vaille käyttöä

Hyt­ti­sen omis­ta­ma M/S Ca­mil­la vie joka päi­vä 300 hen­keä päi­vä- ja il­ta­ris­tei­lyl­le Lap­peen­ran­nas­ta, jo­ten sitä ei ol­lut jär­ke­vää ir­roit­taa tä­hän. Sit­ten kak­si­kol­le tuli mie­leen Lap­peen­ran­nan kau­pun­gin omis­ta­ma Vii­pu­rin lii­ken­tees­sä ol­lut lai­va, joka on ol­lut nyt kol­me ke­sää käyt­tä­mät­tö­mä­nä. Sen­hän voi­si vuok­ra­ta.

– Kel­lään ei ole va­raa al­kaa ra­ken­taa li­sää omia mök­ki­ky­li­ään ym­pä­ri Sai­maa­ta, eten­kin kun tääl­lä on jo hie­no­ja sel­lai­sia val­mii­na, ku­ten Sa­han­lah­ti, jos­sa nyt yö­vyim­me. Aloim­me siis poh­tia, voi­sim­me­ko hyö­dyn­tää ole­mas­sa ole­vaa ver­kos­toa. Sii­hen ei tar­vit­tu kuin pul­lo vii­niä ja is­tuim­me alas miet­ti­mään mikä oli­si jär­ke­vää, Hyt­ti­nen pal­jas­taa.

Testiristeilyllä herkuteltiin järvimaisemissa.

Testiristeilyllä herkuteltiin järvimaisemissa.

Tiina Judén

Tes­ti­ris­tei­lyl­lä her­ku­tel­tiin jär­vi­mai­se­mis­sa.

Kuopio ei ole näyttänyt vihreää valoa

Pu­nai­nen lan­ka si­sä­ve­si­ris­tei­lyil­lä joh­taa rei­tin Lap­peen­ran­nas­ta Kuo­pi­oon. Mu­kaan tar­vi­taan kaik­ki kun­nat, ky­lät ja kau­pun­git sekä rei­tin var­rel­la ole­mas­sa ole­vat Sa­han­lah­det ja Ho­li­day Clu­bit, Imat­ran kyl­py­lät ja Sa­von­lin­nan ho­tel­lit a muut mat­kai­lu­toi­mi­jat. Kuo­pio ei ole vie­lä näyt­tä­nyt vih­re­ää va­loa ai­keel­le.

– Kaik­ki voit­tai­si­vat, jos saam­me vain alu­eel­le ih­mi­siä. Jo­kai­sel­la mat­kai­li­jal­la on omat miel­ty­myk­sen­sä ja pi­tää ol­la vaih­to­eh­to­ja. Pää­tim­me ot­taa kaik­ki mu­kaan miet­ti­mään kon­sep­tia. Jos sul­la on sau­na­laut­ta Puu­ma­las­sa, niin an­na se mei­dän myyn­tiin, niin koh­ta sul­la on kä­vi­jöi­tä. Jos sul­la on pyö­rä­vuok­raa­mo Var­kau­des­sa, niin kun lai­va tu­lee ran­taan, tuo ne sii­hen ja pian sii­tä on vii­si fil­la­ria vuok­rat­tu­na.

Kuvassa investoija ja Järvi-Sydämen liiketoiminnan kehittäjä Veli-Matti Koivula, Sahanlahti Resortin isäntä Janne Kuivalainen, kapteeni Jukka Innanen ja konepäällikkö Ville Ranta vähän ennen köysien irtoamista Sahanlahden satamassa.

Kuvassa investoija ja Järvi-Sydämen liiketoiminnan kehittäjä Veli-Matti Koivula, Sahanlahti Resortin isäntä Janne Kuivalainen, kapteeni Jukka Innanen ja konepäällikkö Ville Ranta vähän ennen köysien irtoamista Sahanlahden satamassa.

Tiina Judén

Ku­vas­sa in­ves­toi­ja ja Jär­vi-Sy­dä­men lii­ke­toi­min­nan ke­hit­tä­jä Veli-Mat­ti Koi­vu­la, Sa­han­lah­ti Re­sor­tin isän­tä Jan­ne Kui­va­lai­nen, kap­tee­ni Juk­ka In­na­nen ja ko­ne­pääl­lik­kö Vil­le Ran­ta vä­hän en­nen köy­sien ir­to­a­mis­ta Sa­han­lah­den sa­ta­mas­sa.

Laivaliikenteen on tarkoitus yhdistää Saimaa-markkinointia

Tämä hyö­dyn­tää Hyt­ti­sen mu­kaan kaik­kia.

– Tes­ti­ris­tei­lyn jäl­keen las­ke­taan ku­lu­ja mie­his­tön ja lai­van osal­ta ja jat­ke­taan ex­cel­lei­den täyt­töä. Sen jäl­keen avaam­me ku­lut kun­nil­le ja kau­pun­geil­le. Kun tu­lee lip­pu­tu­lo­ja, ra­haa pa­lau­te­taan kun­nil­le. Joka alue voi myy­dä ris­tei­ly­jä ja esi­mer­kik­si SOK:n edus­ta­ja kv-myyn­nis­tä oli mu­ka­na ja ot­tai­si tä­män il­man muu­ta tuot­teek­si, mut­ta run­ko pi­tää saa­da en­sin toi­mi­maan. Tä­hän tar­vi­taan kun­tien apua.

Hei­nä­kuun alus­sa kun­nan­joh­ta­jil­le pi­det­tiin ai­hees­ta in­fo­ti­lai­suus Jär­vi-Sy­dä­mes­sä. Nyt kun­nil­ta odo­te­taan pää­tök­siä tu­es­ta.

Idea pe­rus­tuu sii­hen, et­tä kai­kil­la ei ole La­pis­sa­kaan po­ro­ti­laa, hus­ke­ja tai kelk­ko­ja, mut­ta kun myy­dään pal­jon, niin kai­kil­le riit­tää jo­ta­kin ja nsain­ta yl­tää eri ta­sol­le. Arc­tic Crui­se­sin mu­kaan kon­sep­tia voi ke­hit­tää lo­put­to­miin.

– Ei yk­si 200 mat­kus­ta­jaa ke­sää tee, mut­ta jos jo­nain päi­vä­nä lai­va läh­tee joka aa­mu kai­kis­ta rei­tin sa­ta­mis­ta, niin meil­lä oli­si­kin äk­kiä jo 2000 tu­ris­tia lai­va­lii­ken­tees­sä. Näin Lap­pi­kin on läh­te­nyt. En­sin oli yk­si bus­si ja niin edel­leen. Ro­va­nie­mel­lä on ol­lut vuon­na 2004 noin 140 len­toa ja nyt vuon­na 2024 oli 1150 len­toa kuu­kau­des­sa. Tu­hat len­toa enem­män 20 vuo­des­sa, Hyt­ti­nen muis­tut­taa.

M/S Ca­re­li­an suun­ni­tel­laan ris­tei­le­vän Sai­maal­la en­si ke­sä­nä 15.6.–31.8. Se­son­kiin mah­tuu 11 viik­koa, jois­ta asi­a­kas voi va­li­ta kol­men tai seit­se­män päi­vän ris­tei­ly­jä ker­ral­laan.

Ca­re­lia Li­nes or­ga­ni­soi tes­ti­ris­tei­lyn, mut­ta jat­kos­sa ris­tei­ly­vas­tuun ot­taa uu­si yh­tiö Arc­tic Crui­ses Oy, joka on pe­rus­tet­tu elo­kuun lo­pus­sa 2025.

Heis­ka­sel­la ja Hyt­ti­sel­lä on ol­lut yh­teis­tä ma­joi­tus­toi­min­taa 64-paik­kai­sen huo­neis­to­ho­tel­lin muo­dos­sa Le­vil­lä vuo­des­ta 2018. Heis­ka­sen omis­ta­mal­la Jär­vi-Sy­dä­mel­lä on käy­tös­sään myös lai­vo­ja, jot­ka te­ke­vät ris­tei­ly­jä muun mu­as­sa Lin­na­saa­reen ja Oop­pe­ra­juh­lil­le.

M/S Carelian kapteeni Jukka Innonen katselee Olavinlinnaa, joka näytetään risteilijöille, kun laiva lähestyy Savonlinnan satamaa.

M/S Carelian kapteeni Jukka Innonen katselee Olavinlinnaa, joka näytetään risteilijöille, kun laiva lähestyy Savonlinnan satamaa.

Tiina Judén

M/S Ca­re­li­an kap­tee­ni Juk­ka In­no­nen kat­se­lee Ola­vin­lin­naa, joka näy­te­tään ris­tei­li­jöil­le, kun lai­va lä­hes­tyy Sa­von­lin­nan sa­ta­maa.

40 merimailia Puumalasta Savonlinnaan

Si­sä­ve­si­ris­tei­lys­tä tu­lee yh­teen­sä 190 me­ri­mai­lia eli noin 350 ki­lo­met­riä Lap­peen­ran­ta–Kuo­pio vä­lil­lä. Tur­ku–Tuk­hol­ma väli on 160 me­ri­mai­lia ja Hel­sin­ki-Tal­lin­na väli 40 me­ri­mai­lia. Lap­peen­ran­ta–Puu­ma­la ja Puu­ma­la–Sa­von­lin­na väli on siis Tal­lin­nan mat­kan pi­tui­nen. Lai­vai­sän­nän teh­tä­vään on alet­tu kou­lut­taa Mar­kus Heis­ka­sen van­hin­ta poi­kaa Pat­rick Heis­kas­ta, joka on toi­mi­nut jo vah­vas­ti Jär­vi-Sy­dä­men mark­ki­noin­nis­sa ja Ho­tel & Span vas­taa­no­tos­sa.

– Lai­va toi­mi tosi hy­vin tes­ti­ris­tei­lyl­lä. Tur­val­li­suu­sa­si­oi­ta pi­tää jat­kos­sa huo­mi­oi­da pie­nel­lä briif­fil­lä väen tul­les­sa lai­vaan. Tuo­te on ko­kei­le­mi­sen ar­voi­nen tuo­tan­toon as­ti. Vai­kea näh­dä, et­tä asi­ak­kaat pet­tyi­si­vät si­sä­ve­si­ris­tei­lyl­lä, sa­noi Mar­kus Heis­ka­nen.

Hä­nen mie­les­tään yri­tys­toi­min­nas­sa ja Sai­maan mat­kai­lus­sa pi­tää näh­dä ko­ko­nai­suuk­sia, ei­kä en­sim­mäi­se­nä on­gel­mia ja epä­koh­tia. Ris­tei­ly­kon­sep­tis­sa on kyse juu­ri täs­tä, jot­ta jo­kai­nen hyö­tyi­si.

Investoija ja Järvi-Sydämen liiketoiminnan kehittäjä Veli-Matti Koivula ja trubaduuri Tarmo Ranta nauttivat risteilyyn paketoitua kolmen lajin illallista Sahanlahdessa.

Investoija ja Järvi-Sydämen liiketoiminnan kehittäjä Veli-Matti Koivula ja trubaduuri Tarmo Ranta nauttivat risteilyyn paketoitua kolmen lajin illallista Sahanlahdessa.

Tiina Judén

In­ves­toi­ja ja Jär­vi-Sy­dä­men lii­ke­toi­min­nan ke­hit­tä­jä Veli-Mat­ti Koi­vu­la ja tru­ba­duu­ri Tar­mo Ran­ta naut­ti­vat ris­tei­lyyn pa­ke­toi­tua kol­men la­jin il­lal­lis­ta Sa­han­lah­des­sa.

Ris­tei­lyl­lä oli mu­ka­na myös tru­ba­duu­ri Tar­mo Ran­ta, joka viih­dyt­ti ylei­söä Lap­peen­ran­ta–Puu­ma­la vä­lil­lä ja veti ylei­söl­le myös haus­kan bin­gon. Sa­han­lah­des­sa tes­ti­ris­tei­li­jät sai­vat tu­tus­tua norp­pa­ret­kiä jär­jes­tä­vän La­ke­landG­TE:n eko­paat­tiin, Sa­han­lah­den sa­vu­sau­naan, säh­kö­maas­to­pyö­riin ja kol­men la­jin il­lal­li­seen. Myös elä­vää mu­siik­kia oli tar­jol­la ja mo­net kiit­te­li­vät all inc­lu­si­ve -ide­aa. Lai­vaan oli teh­ty myös pie­ni taxf­ree-myy­mä­lä yh­teis­työs­sä Fa­ze­rin kans­sa.