Tii­na Judén

Puu­ma­lan kun­nan syk­syl­lä 2022 sol­mi­ma so­pi­mus laa­ja­kais­ta­hank­kees­ta MPY:n kans­sa on ai­na­kin täs­sä vai­hees­sa jää­mäs­sä hy­vin ka­pe­ak­si kais­tak­si. Näil­lä nä­ky­min Hu­ris­sa­lon, La­jun, Ry­hä­län ja Lin­tu­sa­lon
alu­eel­le kaa­vail­luis­ta va­lo­kui­tu­yh­teyk­sis­tä vain Ry­hä­län ja Man­ni­lan­nie­men alu­een kui­tu­verk­ko to­teu­tuu. Sitä on kai­vet­tu jo vii­me ke­säs­tä läh­tien ja työt jat­ku­vat edel­leen.

Mui­den alu­ei­den osal­ta ha­luk­kai­ta osak­kai­ta ei ole ol­lut riit­tä­väs­ti, mikä oli­si ol­lut vä­hin­tään 50 pro­sent­tia asuk­kais­ta. Ry­hä­läs­sä­kään ta­louk­sis­ta puo­let ei ai­van to­teu­tu­nut, mut­ta ha­luk­kai­den suu­ri kes­kit­ty­mä mah­dol­lis­ti kui­ten­kin va­lo­kui­tu­hank­keen ete­ne­mi­sen.

Vuo­si sit­ten myös Jär­vi-Suo­men Va­lo­kui­tu al­koi teh­dä kiin­nos­ta­vam­pia ja edul­li­sem­pia tar­jouk­sia ai­na­kin Lin­tu­sa­lon alu­eel­le. Se tar­jo­si va­lo­kui­tua hin­taan 799 €/ta­lous, kun MPY:n EU-han­ke­tu­et­tu oma­vas­tuu on ol­lut 2 500 €/ta­lous.

Hank­keen piti alun pe­rin al­kaa Lin­tu­sa­los­ta, mut­ta toi­sin kävi.

– Saa­ris­toa on vai­kea teh­dä, kos­ka mök­ki­läi­set mu­kaan lu­kien kiin­teis­töis­tä yli puo­let oli­si pi­tä­nyt tul­la mu­kaan, jo­ten se oli alun pe­rin mah­do­ton mää­rä saa­vut­taa. Näil­lä eh­doil­la se ei vedä. Maa­kun­ta­liit­to ja MPY ajoi tätä han­ket­ta, ei­kä kun­ta ha­lun­nut pan­na ka­pu­loi­ta rat­tai­siin. Jär­vi-Suo­men Va­lo­kui­tu läh­ti mark­ki­na­eh­toi­ses­ti liik­keel­le, kos­ka säh­kö­kaa­pe­loin­ti oli heil­lä saa­ris­tos­sa me­neil­lään. Sa­mal­la oli­si saa­tu laa­ja­kais­ta mu­kaan, ker­too kun­nan­joh­ta­ja Nii­na Kuu­va.

Jär­vi-Suo­men Va­lo­kui­dun toi­mi­tus­joh­ta­ja Kari Jär­vi­nen sa­noo, et­tei Lin­tu­sa­los­sa ole va­lo­kui­dun run­ko­verk­koa, ei­kä sitä ole sin­ne suun­ni­tel­mis­sa ulot­taa­kaan.

– Sii­nä on käy­nyt va­hin­ko. Kun asi­ak­kaat ovat ky­sy­neet saa­ta­vuut­ta, on heil­le tar­jot­tu liit­ty­mää. Mat­kan var­rel­la on sel­vin­nyt, et­tem­me pys­ty sitä to­teut­ta­maan, kos­ka run­ko­verk­ko ei sin­ne yle­ty. Kil­pai­li­joil­la­kaan ei löy­dy run­ko­verk­koa, mitä voi­tai­siin siel­tä vuok­ra­ta, Jär­vi­nen sa­noo.

Hän va­kuut­taa, et­tä ope­raat­to­rit pyr­ki­vät te­ke­mään yh­teis­työ­tä puo­lin ja toi­sin. Tie­toa ole­mas­sa ole­vis­ta va­lo­kui­duis­ta on eri ope­raat­to­reil­la ja ne pys­ty­vät te­ke­mään saa­ta­vuus­ky­se­lyi­tä eli jo­kai­nen voi näh­dä, on­ko ha­lu­tuil­la alu­eil­la jol­lain toi­mi­jal­la va­lo­kui­tua.

– Me kyl­lä ai­na­kin py­ri­tään sii­hen, et­tä an­nam­me sitä tie­toa. Se on jopa vel­voit­ta­vaa. En ole ha­vain­nut run­ko­ver­kon pih­taus­ta. Yh­teis­työ toi­mii, Jär­vi­nen to­te­aa.

Lin­tu­sa­los­sa ai­na­kin vii­si ta­lout­ta on hy­vin pet­ty­nei­tä sii­hen, et­tä va­lo­kui­tua ei saa­rel­le Jär­vi-Suo­men Va­lo­kui­dul­ta saa­dus­ta ti­laus­vah­vis­tuk­ses­ta huo­li­mat­ta saa­da­kaan.

– Pari viik­koa sit­ten saa­tiin ti­laus­vah­vis­tus ja vuo­si sit­ten­kin teh­tiin yk­si ti­laus, jol­loin il­moi­tet­tiin, et­tei on­nis­tu­kaan. Ole­tet­ta­va se­li­tys tä­hän on, et­tä Jär­vi-Suo­men Va­lo­kui­tu ha­lu­si sa­mal­la teh­dä ja myy­dä ja olet­ti­vat saa­van­sa run­ko­ver­kon vuok­rat­tua jol­ta­kin toi­sel­ta yh­ti­öl­tä, poh­tii Lin­tu­sa­lon saa­ren asu­kas Mat­ti Vii­a­lai­nen.

Mat­ti ja Riit­ta Vii­a­lai­nen pyö­rit­tä­vät mat­kai­lu­y­ri­tys Nes­to­rin­ran­taa ja no­pe­al­le ne­til­le oli­si tar­vet­ta.

– Mei­dän ky­läl­tä vii­si ta­lout­ta eli lä­hes kaik­ki va­ki­tui­set asuk­kaat ja mo­net mök­ki­läi­set oli­si­vat myös ha­lun­neet va­lo­kui­dun, to­te­aa Riit­ta Vii­a­lai­nen.

– Ran­nal­la net­ti toi­mi mo­bii­lil­la huo­nom­min, mä­el­lä vä­hän pa­rem­min.

– Pet­ty­mys­hän se oli. Ilo jäi ly­hy­tai­kai­sek­si, va­li­tet­ta­vas­ti. Nyt on epä­var­maa, saa­daan­ko sitä kos­kaan. Ei­vät oi­kein maa­seu­dun va­lo­kui­tu­hank­keet eden­neet, toki muu­al­la maa­kun­nas­sa ne ete­ne­vät, maa­kun­ta­neu­vos Mat­ti Vii­a­lai­nen sa­noo.

– Sai­maan Kui­tu on ra­ken­ta­nut laa­ja­kais­taa Tai­pal­saa­reen ja Ky­lä­nie­meen, mut­ta kom­pas­tui­ko Ete­lä-Savo kah­den kil­pai­le­van yh­ti­ön no­kit­te­luun, poh­tii Vii­a­lai­nen.

Ky­syim­me Jär­vi-Suo­men Va­lo­kui­dun toi­mi­tus­joh­ta­jal­ta, oli­si­ko tätä ti­lan­net­ta voi­tu mi­ten­kään vält­tää?

– Toki sil­lä lail­la, et­tä käy­tän­nös­sä ope­raat­to­rei­den pi­tää ol­la tar­kem­pia, mi­hin osoit­tei­siin va­lo­kaa­pe­li ylet­tyy ja mil­lä ai­ka­vä­lil­lä se sin­ne saa­daan. Täs­sä on nyt tul­lut yli­voi­mai­nen es­te, kun run­ko­yh­teyt­tä ei meil­lä ole, Jär­vi­nen to­te­aa.

MPY:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Jan­ne Kor­ho­nen puo­les­taan sa­noo, et­tei heil­lä ole va­pai­ta vä­liyh­teyk­siä Lin­tu­sa­los­sa.

– Maa­kun­nan kan­nal­ta il­man muu­ta teh­dään run­ko­verk­ko­yh­teis­työ­tä. Jär­vi-Suo­men Va­lo­kui­tu te­kee laa­ja­kais­taa yh­des­sä säh­kö­ver­kon te­ke­mi­sen kans­sa. To­sin il­moi­tus edul­li­sis­ta yh­teyk­sis­tä ty­reh­dyt­ti mei­dän myyn­nin. Me il­man muu­ta toi­mi­te­taan vä­liyh­teyk­siä heil­le, jos vain on va­pai­ta kui­tu­ja, Kor­ho­nen sa­noo.

Kor­ho­nen ker­too, et­tä kun­nan ja MPY:n hank­keen osa-alu­eis­ta ai­no­as­taan Ry­hä­lään ol­laan kai­va­mas­sa kaa­pe­lei­ta maa­han ja mui­ta alu­ei­ta kat­so­taan vie­lä vuo­den 2025 lop­puun saak­ka, jos niil­le tu­li­si riit­tä­väs­ti laa­ja­kais­tas­ta kiin­nos­tu­nei­ta. Muil­le ai­ea­lu­eil­le ei kui­ten­kaan ole vie­lä ole­mas­sa kar­toi­tus­ta.

Ko­ti­nie­men alu­eel­le MPY tar­jo­si vap­puun men­nes­sä mark­ki­na­eh­toi­ses­ti laa­ja­kais­taa jo 750 eu­rol­la. Hin­ta oli riip­pu­ma­ton sii­tä kuin­ka moni sen ot­taa.

Puu­ma­lan kun­ta ja MPY al­le­kir­joit­ti­vat 14. mar­ras­kuu­ta 2022 so­pi­muk­sen lä­hes mil­joo­nan eu­ron laa­ja­kais­ta­hank­kees­ta, jon­ka piti kat­taa nel­jä alu­et­ta Puu­ma­las­sa. Val­ti­on tuki EU:n el­vy­tys­tu­ki­pa­ke­tis­ta oli suun­ni­tel­man mu­kaan koko hank­keen kus­tan­nuk­sis­ta 311 355 eu­roa, kun­nan ja ha­ki­jan oma­ra­hoi­tu­so­suus 320 790 eu­roa ja Puu­ma­lan kun­nan osuus 311 355 eu­roa.

– Vai­kut­taa sil­tä, et­tä val­ti­on­tu­kea ei käy­te­tä kuin to­teu­tu­nei­den kus­tan­nus­ten mu­kai­ses­ti. Lop­pu EU-ra­hoi­tus pa­lau­tuu val­ti­ol­le. Yri­te­tään vie­lä vai­kut­taa sii­hen, et­tä va­lo­kui­tu oli­si mah­dol­li­nen Lin­tu­sa­lon suun­taan­kin. Älä kysy mil­lai­sel­la stra­te­gi­al­la, Nii­na Kuu­va to­te­aa.