Hanna-Mari Tyrväinen
Puumalassa käynnistettiin lauantaina polkupyöräilykausi, kun Norppa II -lautta kuljetti ensimmäiset saaristoreitin ajaneet pyöräilijät Lintusalosta Hurissaloon, ja heti perään paluukyydillä toisen ryhmän Kivisalmen laiturilta Nestorinrantaan.
Kati Nuijamaa Jyväskylästä ja Marja Falenius Tuusulasta keittivät trangialla jauhelihapastaa ennen lautan lähtöä. Kaksikko oli viettänyt edellisyön Puumalan keskustassa.
– Pyöräilimme sieltä tänne ja palaamme saaristoreitin ajettuamme takaisin. Tämä on hieno reitti. Olen polkenut sen kerran aikaisemmin ja nyt houkuttelin kaverin mukaan. Tämä lautan ensimmäinen ajopäivä sopi meidän aikatauluihin. Harmi, ettei Lettubaari ole vielä auki, totesi Nuijamaa ruokaa hämmentäessään.
Helsinkiläinen viiden hengen herrasmiesseurue odotteli Norppa-lautan saapumista sateessa Lettubaarin edustalla.
– Meillä on viskiclubin kesäkauden avajaiset. Olemme Spey Side Clubin jäseniä ja meillä on tänä iltana kokous minun mökillä Ruokolahdella. Nämä miehet ovat intohimoisia pyöräilijöitä, joten minä järjestin heille pyöräilyretken ympäri Puumalaa, totesi Markku Tilli.
Norppa-lautan saavuttuarantaan, liikennöitsijäpari Pirjo ja Jussi Kapanen ottivat pyöräilijät vastaan. Kun viskiseurue polkupyörineen oli päässyt kyytiin, kiirehtivät Nuijamaa ja Faleniuskin pastakattilansa kanssa mukaan.
– Emme saaneet alusta ajoissa telakalle keväthuoltoon. Meille tulee lautalle pidempi katos, mutta sitä ei oltu ehditty laittamaan, joten ajelemme vielä takaisin telakalle ja katos saadaan ensi viikolla, totesi Pirjo Kapanen.
Kapaset liikennöivät Saimaalla Lintusalon ja Hurissalon väliä jo yhdeksättä kesää, rakkaudesta kotisaareen.
– Lähdimme tähän aikanaan sillä ajatuksella, että jos tämä jotain tuottaisi ja hyödyttäisi. On se hyödyttänyt ainakin sen, että Lintusalontielle saatiin pyöräilijöiden ansiosta uusi pinta. Ilman heitä sitä ei olisi koskaan tullut, toteaa Pirjo Kapanen.
– Tämä oli aikaisemmin umpiperä eli tänne tultiin ja samaa reittiä lähdettiin takaisin. Vaikka reitti aukeaa vain kaksipyöräisille, läpikulkupaikalla on yllättävän suuri vaikutus kylän vilkastumisen.
Kesän aikana ehtii ajamaan 123 vuoroa, kun lautta kulkee kesäkuun alusta elokuun loppuun päivittäin ja heinäkuussa joinain päivinä kahta vuoroa. Toukokuussa ajetaan vielä parina lauantaita ja syyskuussakin jokaisena lauantaina, mikäli kulkijoita riittää.
Kapasten mukaan matkustajamäärä on ollut viime vuosina melko vakio 2400-2500 välillä. Lauttaan mahtuu 20 matkustajaa pyörineen.
– Alus oli alussa mitoitettu vain kahdelletoista eli kymmenelle matkustajalle ja miehistölle. Sitten saimme tuttujen avulla selvitettyä vähän muutoksia, joilla matkustajamäärä saatiin lisättyä 22:een, keroo Jussi Kapanen.
Yhteyslautan liput hankitaan nykyisin Visit Puumala -sivuston kautta, josta löytyy varauslinkki verkkokauppaan.
Kapasten mukaan vakituisia kävijöitä on aika paljon. Joku saattaa hypätä mukaan puolen tunnin lauttamatkalle useamman kerran kesässä, kun toiset säästelevät saaristoreissunsa syksyn viimeiselle lauttavuorolle.
Kun Norppa II pyörälautta alkaa käynnistellä kevään ensimmäistä matkaansa kohti Hurissaloa vesisade yltyy.
– Ajetaan sinne, missä aurinko paistaa, huutaa joku matkustajista.
Saimaan saaristoreitillä Kyläniemen ja Sarviniemen välillä liikennöivää Rastia operoi Saimaan Vesiliikennöinti. Rasti ajaa tiettyinä päivinä myös Nestorinrantaan ja on aikataulutettu niin, että Hurissalosta voi päästä Sarviniemeen ja Kyläniemeen jopa samana päivänä. Sarviniemestä voi päästä Hurissaloon silloin, kun ajetaan kahta vuoroa. Lauttaliput voi ostaa ennakkoon Etelä-Karjalan Virkistysaluesäätiön sivuilta.