Tiina Judén
Pelastuslaitos sai hälytyksen öljyvahingosta vedessä Puumalan Rongonsalmessa perjantaiaamuna klo 9.06. Lossialuksesta peräisin oleva öljyvuoto lossirannassa oli pieni ja arviolta vain 10 litraa. Pelastuslaitoksen alukset Puumalasta ja Lohilahdelta lähetettiin kohteeseen suorittamaan öljyntorjuntatoimenpiteitä, joita ei lopulta tarvittu lossinkuljettajan nopean toiminnan vuoksi.
– Lossi oli kyseessä, mutta en osaa eritellä, millainen vika oli kyseessä, mutta ammattikuljettaja osasi toimia oikein ja selvittiin käytännössä säikähdyksellä, kertoo Etelä-Savon pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Joona Myyryläinen.
Öljy- ja imeytyspuomeilla varustetut öljyntorjunta-alukset ovat jo vapautuneet tehtävästään ja tehtävä on ohi, mutta lossiliikenne poikki toistaiseksi.
– Torjuntatoimenpiteitä tehtiin ja öljyn määrä oli vähäinen alunperinkin. Vuoto saatiin nopeasti loppumaan ja hyvä näin. Selvisimme säikähdyksellä, Myyryläinen lisää.
Öljyntorjunta-aluksella öljy pystytään imeyttämään imeytyspuomiin, mutta määrän ollessa näin pieni, aurinko haihduttaa sen nopeasti.
– Maa-alueet ja rannat on tarkastettu, eikä niistä löytynyt mitään. Öljy ei ehtinytkään sinne asti, koska öljylautta oli niin ohut. Ei jäänyt keräysmahdollisuutta.
Rongonsalmella liikennöi Finferriesin Lautta #193, joka on valmistunut vuonna 1972. Sen rakentajatelakka on Parkano Oy. Se on 27 metriä pitkä ja noin seitsemän metriä leveä ja siihen mahtuu noin kymmenen henkilöautoa. Alus painaa 72 tonnia.
Järvi-Suomen lossien liikennepäällikön Niko Saarisen mukaan vika oli vetolaitteessa ja se huomattiin normaalin tarkastusten yhteydessä.
– Lossikuski soitti tekniikkaan, joka otti homman haltuun. Liikenne on toistaiseksi poikki. En uskalla arvioida tällä hetkellä toimenpiteen arvioitua kestoa.
50 vuotta kuulostaa korkealta lautan iältä. Lisääkö lossin ikä riskejä ympäristökatastrofeille?
- Tämä on ihan normaali lossien iässä. Lossi on uusittu moneen kertaan, eivätkä nämä lisää riskejä, Saarinen sanoo.