Puu­ma­lan kun­ta on aloit­ta­nut hen­ki­lö­koh­tai­sen di­gi­neu­von­nan tar­jo­a­mi­sen asuk­kail­leen.

Neu­von­nan tar­koi­tuk­se­na on opas­taa kan­sa­lai­set käyt­tä­mään säh­köi­siä pal­ve­lu­ja ja hel­pot­taa si­ten ar­jen asi­oin­tia. Di­gi­neu­vo­ja voi opas­taa asi­a­kas­ta esi­mer­kik­si las­ku­jen mak­sa­mi­ses­sa verk­ko­pan­kis­sa, säh­kö­pos­tin käyt­töö­no­tos­sa tai ju­na­lip­pu­jen os­ta­mi­ses­sa. Neu­von­nan tar­koi­tuk­se­na on se, et­tä asi­a­kas op­pii ajan myö­tä käyt­tä­mään säh­köi­siä pal­ve­lu­ja it­se­näi­ses­ti.

-Taus­tal­la oli huo­li ih­mis­ten ta­sa­ver­tai­suu­des­ta ja sii­tä, et­tä tie­däm­me mi­ten huo­nos­ti pan­kit ovat au­ki ja yh­teis­kun­ta säh­köis­tyy ko­val­la vauh­dil­la. Kun­ta­na ha­lu­am­me roh­kais­ta kan­sa­lai­sia säh­köis­ten vä­li­nei­den pa­riin ja saa­da hel­po­tus­ta hei­dän ar­keen­sa, ker­too Ma­ti­as Hil­den.

Neu­von­ta on ai­na hen­ki­lö­koh­tais­ta ja sitä an­ne­taan joko Puu­ma­lan kun­nan­ta­lol­la tai asi­ak­kaan ko­to­na. Neu­von­taa var­ten on va­rat­ta­va ai­ka etu­kä­teen. Neu­von­ta on mak­su­ton­ta. Di­gi­neu­von­taa an­ne­taan sul­je­tus­sa ti­las­sa ja asi­ak­kaan kans­sa laa­di­taan en­sim­mäi­sel­lä neu­von­ta­ker­ral­la kir­jal­li­nen sa­las­sa­pi­to- ja neu­von­ta­so­pi­mus.

Neu­von­nas­sa käy­te­tään asi­ak­kaan omia di­gi­lait­tei­ta, ku­ten esi­mer­kik­si äly­pu­he­lin­ta, tie­to­ko­net­ta tai tab­let­tia. Neu­von­taa voi­daan an­taa myös kun­nan­ta­lol­la ole­vil­la asi­a­kas­tie­to­ko­neil­la, mut­ta täl­löin neu­von­ta ta­pah­tuu avoi­mes­sa ti­las­sa kun­nan­ta­lon au­las­sa.

Idea di­gi­tu­es­ta on läh­te­nyt Puu­ma­lan Ka­le­va­lai­set nai­set ry:ltä. Yh­te­nä puu­ha­nai­se­na heis­tä on ol­lut Ai­no Kei­jo­nen.

-Tämä on ihan tun­ne­ta­sol­la­kin tär­keä asia. Kie­li, mitä di­gi­maa­il­ma käyt­tää on niin ou­toa, et­tei osaa edes ky­syä mitä ei osaa. Sii­tä tu­lee mo­nel­le ikäih­mi­sel­le tun­ne, et­tä on huo­no. Hie­noa, et­tä saa­daan tä­hän asi­aan nyt tu­kea, Ai­no Kei­jo­nen iloit­see.

Neu­von­ta-ajan voi va­ra­ta pu­he­li­mit­se nu­me­ros­ta 050 471 2120. Kun­ta­lai­sia opas­te­taan val­mis­tau­tu­maan  jo ai­kaa va­rat­ta­es­sa ker­to­maan, mi­hin asi­oi­hin hän en­si­si­jai­ses­ti tar­vit­see neu­von­taa. Di­gi­neu­vo­ja­na toi­mii Ee­va-Lii­sa Iso­saa­ri.

Puu­ma­lan kun­ta muis­tut­taa, et­tä asi­ak­kaan ei tule mis­sään ti­lan­tees­sa an­taa verk­ko­pank­ki­tun­nuk­si­aan tai sa­la­sa­no­jaan toi­sel­le hen­ki­löl­le, ei myös­kään di­gi­neu­vo­jal­le. Myös­kään po­lii­si tai pan­kit ei­vät kos­kaan kysy tun­nuk­sia asi­ak­kaal­ta.

Lue li­sää di­gi­tu­es­ta en­si­vii­kon Puu­ma­la-leh­des­tä, mis­tä idea di­gi­neu­von­taan läh­ti!