Han­na-Mari Tyr­väi­nen

Vil­la Sai­maan Sy­dä­mes­sä oli vii­me vii­kol­la mah­dol­li­suus ko­kea lon­too­lai­sen Phil­har­mo­nia Orc­hest­ran kon­sert­ti par­haim­mil­ta mah­dol­li­sil­ta pai­koil­ta, is­tu­en mu­ka­na or­kes­te­rin kes­kel­lä, kun Mik­ke­lin Mu­siik­ki­juh­lien On the Move! -kier­tue vie­rai­li paik­ka­kun­nal­la.

– Lon­toon fhil­har­mo­nik­ko­jen vir­tu­aa­li­to­del­li­suus­kon­sert­ti on ää­ni­tet­ty ja ku­vat­tu 360-ka­me­ral­la. Se on yk­si maa­il­man isoim­mal­la re­so­luu­ti­ol­la ole­vis­ta ka­me­rois­ta. To­den­nä­köi­ses­ti 12-K ka­me­ra, joka on ihan huip­pu­tek­no­lo­gi­aa täs­sä vir­tu­aa­li­maa­il­mas­sa, ker­toi Ot­to Linds­ted.

Mu­ka­na oli kol­me te­os­ta ja va­lit­ta­va­na Tšai­kovs­kia ja Mah­le­ria sekä brit­ti­läi­nen Lark As­cen­ding -viu­lu­te­os. Ka­pel­li­mes­ta­rei­na näh­tiin Sant­tu-Ma­ti­as Rou­va­li ja Esa-Pek­ka Sa­lo­nen. Iso lava oli täyn­nä soit­ta­jia.

– Vir­tu­aa­li­la­seis­sa on sel­lai­nen vai­ku­tus, et­tä kon­sert­ti­la­val­la pys­tyy vaih­ta­maan paik­kaa. Vir­tu­aa­li­la­sien käyt­tä­jä pys­tyy pyö­ri­mään la­val­la ym­pä­ri ja kat­se­le­maan koko kon­sert­ti­sa­lia.

Kon­sert­ti­tal­len­teet on ku­vat­tu Lon­toos­sa Ro­yal Fes­ti­val Hal­lis­sa vuo­si­na 2017-2022 ja ne ovat pi­tuu­del­taan vii­des­tä vii­teen­tois­ta mi­nuut­tia.

Vir­tu­aa­li­la­sien al­la voi käyt­tää sil­mä­la­se­ja, jos ne vain mah­tu­vat, mut­ta vr-la­sin lins­sit on sää­det­ty sa­mal­le tark­kuu­del­le kuin mo­ni­te­ho­la­sien lä­hi­lu­kuo­sas­sa. Kon­sert­tiin pääs­tääk­seen kat­so­jan on lai­tet­ta­va la­sit sil­mil­le ja kuu­lok­keet pää­hän. Tal­len­tei­den va­lin­ta on­nis­tuu kä­des­sä pi­det­tä­väl­lä oh­jai­mel­la ja sii­nä ole­val­la la­se­ro­soit­ti­mel­la.

– La­sit pää­hän lait­ta­es­sa­si pää­set Ro­yal Fes­ti­val Hal­lii­in or­kes­te­rin kans­sa pää­e­siin­ty­mis­la­val­le. Tšai­kovs­ki on ly­hyin ja uu­sin 12-K -ka­me­ral­la ku­vat­tu vi­deo, esit­te­li Oh­to Hels­ke.

– La­sit ovat en­sim­mäis­tä ker­taa Suo­mes­sa, mut­ta ne ovat kier­tä­neet maa­il­mal­la mo­nes­sa pai­kas­sa Eu­roop­pas­sa, Mau­ri­tiuk­sel­la, Ja­pa­nis­sa, Yh­dys­val­lois­sa ja tie­ten­kin ym­pä­ri Brit­te­jä, ker­toi Mik­ke­lin Mu­siik­ki­juh­lien On The Move! -tuot­ta­ja Eli­na Ko­po­nen.

Hels­ke ja Linds­ted ovat Mik­ke­lin Mu­siik­ki­juh­lil­la mu­ka­na va­paa­eh­tois­työn­te­ki­jöi­nä, toi­mien kier­tu­eel­la lon­too­lais­ryh­män tulk­kei­na sekä aut­ta­mas­sa ta­va­roi­den kul­je­tuk­ses­sa ja ih­mi­siä vir­tu­aa­li­la­sien kans­sa. Hels­ke on myös Mik­ke­lin Mu­siik­ki­juh­lien ke­sä­muu­sik­ko.

Hos­tel­lin isoon huo­nee­seen oli lai­tet­tu kym­me­nen hen­gen vir­tu­aa­li­kon­sert­ti­sa­li vr-la­sei­neen ja kuu­lok­kei­neen. Ota­sa­los­sa mök­kei­le­vät He­le­na Jär­vi­mies ja Hel­li Koi­vu­sa­lo oli­vat läh­te­neet kon­sert­tiin kah­des­taan. Kun Koi­vu­sa­lo naut­ti jo la­sit pääs­sä kon­ser­tis­ta, Jär­vi­mies vie­lä mal­lai­li la­se­ja pää­hän.

– Mis­tä tämä me­nee ko­vem­mal­le. Kon­sert­ti­han me­nee ohi, en­nen kuin minä pää­sen edes al­kuun, to­te­si Jär­vi­mies.

Maa­il­man kuu­lu or­kes­te­ri kui­ten­kin odot­te­li Puu­ma­lan mök­ki­läi­siä, ja Jär­vi­mies­kin löy­si paik­kan­sa or­kes­te­rin kes­kel­tä. Vil­la Sai­maan Sy­dä­men ”kon­sert­ti­sa­li” oli ai­van hil­jai­nen, kun ylei­sö kes­kit­tyi mu­siik­kie­lä­myk­seen.

Vir­tu­aa­li­kon­ser­tin jäl­keen Jär­vi­mies ja Koi­vu­sa­lo tu­li­vat ulos voh­ve­li­kah­vi­laan.

– Ter­vei­siä kon­ser­tis­ta, he to­te­si­vat iloi­ses­ti.

Kon­sert­ti­mat­kal­la ol­leet nai­set ovat ko­toi­sin Puu­ma­las­ta ja he asu­vat ny­kyi­sin Mik­ke­lis­sä.

– Tu­lim­me tän­ne He­le­nan ide­as­ta. Hän on enem­män täl­lai­sen mu­sii­kin seu­raa­ja ja mi­nä­hän läh­den mu­kaan mi­hin vaan, to­te­si Koi­vu­sa­lo.

– En minä käy yleen­sä näin ta­sok­kais­sa kon­ser­teis­sa, mut­ta tyk­kään käy­dä kuun­te­le­mas­sa vä­hän ke­vy­em­pää mu­siik­kia, sa­noi Jär­vi­mies.

Kak­si­kon mu­kaan vir­tu­aa­li­kon­sert­ti oli hie­no mah­dol­li­suus ko­kea iso sin­fo­ni­aor­kes­te­ri ihan lä­hel­tä.

– Kat­soim­me kaik­ki kol­me kon­sert­tia, ker­ran tän­ne as­ti tu­lim­me. Oli kyl­lä mie­len­kiin­toi­nen ja upea ko­ke­mus, kun en it­se täl­lais­ta kon­sert­ti­mu­siik­kia yleen­sä kuun­te­le. Toki ta­pa­nin­päi­vän Wie­nin kon­ser­tin kat­son ai­na te­le­vi­si­os­ta, to­te­si Jär­vi­mies.

Nai­set nau­res­ke­li­vat, et­tei kon­ser­tis­sa nä­ky­nyt ke­tään tut­tu­ja.