Tiina Judén
Liikenne- ja viestintävirasto on 13.12.2023 hyväksynyt liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain mukaisen tiesuunnitelman Hätinvirran lossin korvaamisesta sillalla. Asia on kuitenkin vähän kuin tuuleen puhallettu lupaus, joka ei toteudu, jollei eduskunta myönnä määrärahaa hankkeelle.
– Hyväksymispäätös tiesuunnitelmaan on saatu, mutta rahoitusta ei ole vielä tiedossa. Rakennussuunnitelmaa voidaan lähteä edistämään vasta sen saatuamme. Varsinais-Suomen Ely-keskus vastaa lauttaliikenteestä ja tarkastelee kaikkia lossipaikkoja. Kun siltaa ei ole, tarkastelua tehdään sen osalta, sanoo Linda Niskanen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta.
Niskanen ei usko, että siltahanke olisi liian optimistinen ajatus, mutta aikataulua hän ei osaa sanoa. Hänellä on ymmärrys, että siltaa haluttaisiin Puumalaan kovasti ja siitä on käyty keskustelua päättäjien kanssa.
Nyt Varsinais-Suomen ELY:n uusi hankintastrategia edistää kuitenkin uusien lossien tuomista ja ruoppausten sekä läjitysten aloittamista Hätinvirralla korostaen tehokkuutta ja vihreitä valintoja. Saariston asukkailla, eikä edes lossikuskella ole tietoa, tuleeko uudet lossit virralle ja alkavatko ruoppaukset pian.
Virallisen tiedon mukaan Ely alkaisi ruoppaustyöt vasta syksyllä minimoidakseen vesiluonnolle, vesistön virkistyskäytölle ja lintujen pesinnälle aiheutuvat haitat, jotka olisivat näin vähäisempiä kuin kevät- ja kesäkaudella. Läjitystä ei olisi aikomusta tehdä myöskään kovalla tuulella ja virtauksen ollessa erityisen voimakasta.
Puumala-lehti ei tavoittanut hanketta edistävää tieinsinööriä Tapani Jaakkolaa Varsinais-Suomen Elyltä kommentoimaan asiaa. Hankkeen tarkoituksena on parantaa Hätinvirran lossiyhteyttä suuremman ja vähäpäästöisemmän lossikaluston käytön mahdollistumisella. Hankkeessa syvennetään ja levennetään kummankin lauttapaikan edustaa ruoppaamalla yhteensä noin 3 600 m 3 ktr keskitiiviitä ja tiiviitä maalajeja noin 3 300 m 2 tr alueelta. Ruoppauksesta syntyvät massat on tarkoitus läjittää lossista kaakkoon noin kilometrin päähän vesialueelle syvänteeseen.
Hanke on tarkoitus toteuttaa lupapäätöksen saatua lainvoiman syksyllä 2024 tai vuoden 2025 aikana.
Kunnanjohtaja Niina Kuuvan mukaan Hätinvirran siltahanke on väyläviraston investointiohjelmassa ja sen hyötysuhde on tosi kova eli tasolla kaksi.
– Määrärahaa sillalle ei vielä ole ja se on eduskunnan päätäntävallassa. Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne ei ottanut hankkeeseen kantaa huhtikuussa, kun tavattiin Järvisydämessä, Kuuva sanoo.
Kuuvan ja kunnan päättävien virkamiesten toive on, että rahoitus ratkaistaisiin Itä-Suomen ohjelman laatimisen yhteydessä, viimeistään budjettiriihessä. Ennen määrärahapäätöstä hanke ei etene.
Varsinais-Suomen Ely edistää ruoppaustoimia lossipaikoille ja lossiliikenteen kilpailutus on tuloillaan. Kunta antoi oman lausuntonsa ruoppaussuunnitelmaan hallituksen kokouksessa maanantaina 20.5.
– Pohjaesitykseni oli jyrkkä ei, Kuuva totesi.
Puumalan saariston osakaskunta ei myöskään myönnä suostumustaan massojen läjittämisestä esitetylle vesiläjitysalueelle. Tästä kertoi Puumala-lehdelle osakaskunnan puheenjohtaja ja kunnanvaltuuston puheenjohtaja Matti Viialainen.
Läjityspaikka sijaitsee Väyläviraston omistaman väylän väyläalueella. Hankkeen toteuttaminen edellyttää proomun käyttöä, sillä ruoppauskohteet sijaitsevat niin etäällä rannoista, että kaivaminen pelkällä pitkäpuomisella kaivinkoneella rannalta käsin ei onnistu.
Läjitystoiminnan haitallisia vaikutuksia ovat veden samentuminen, kiintoaineksen leviäminen ja mahdollisesti ravinteiden liukeneminen veteen vähäisissä määrin. Läjitys tuhoaa läjitysalueen pohjaeläimistöä ja vesikasvillisuutta sekä muuttaa pohjan olosuhteita.
Vesiläjitystä ei ole sisävesillä laissa yksikäsitteisesti kielletty, vaikka yleisesti vallitsevan lupakäytännön mukaan vesiläjitystä ei ole sallittu.
Puumalan kunnanhallitus katsoo, että Hätinvirran ruoppaaminen ja lossin korvaaminen uudella ja isommalla lossilla on yleisen edun vastainen ja hankkeesta saatava hyöty on vähäinen verrattuna koituviin menetyksiin. Luvan myöntämiselle ei näin ollen ole edellytyksiä.
Lausunnossaan kunnanhallitus toteaa, että luvan hakija ei ole esittänyt, mitä kustannuksia ruoppauksesta ja uuden isomman lossin hankinnasta ja ylläpidosta aiheutuisi. Hätinvirran sillan hankearvioinnin mukaan lossin vuosittaiset tienpitäjälle aiheutuvat ylläpitokustannukset ovat noin 736 000 € (toteuma v. 2021, lähde: ELY-keskus). Sillan valmistuessa lossin vuosittaiset kustannukset poistuisivat. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen hankesuunnitelmassa ei huomioida myöskään sitä, että lossiliikenne saattaa sähköistyä. Sillan hankearvioinnissa todetaan, että ELY-keskus on arvioinut lossiliikenteen sähköistymisen tapahtuvan vuoden 2027 loppuun mennessä, mikäli siltaa ei toteuteta.
Sähköistäminen pienentää päästöjä merkittävästi, mutta tarkkaa arviota sähköisen lossin päästöistä ei ole. Ruoppauksesta aiheutuvat katkot tieliikenteelle ja syväväylälle ovat huomattavat.
Hätinvirran siltahanke sisältyy Väyläviraston laatimaan investointiohjelmaan vuosille 2024–2031. Hankkeen kustannusarvio on noin 14,8 M€ Tienpitäjän näkökulmasta hankkeen keskeinen vaikutus on lossin vuosittaisilta noin 0,7 M€ liikennöintikustannuksilta säästyminen. 30 vuoden laskentakaudella lossin liikennöintikustannukset ovat suuremmat kuin sillan rakentamiskustannukset, joten hanke olisi kunnanhallituksen lausunnon mukaan kannattava pelkästään liikennöintikustannuksilta säästymisen vuoksi.
Puumalan kunta toteaa, että Varsinais-Suomen ELY-keskuksen hankesuunnitelma on vahvasti ristiriidassa Pohjois-Savon ELY-keskuksen toteuttaman tiesuunnitelmatyön kanssa ja ettei tuoretta tiesuunnitelmaa sillan rakentamiseksi tule päästää vanhenemaan.