Tii­na Judén

Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­vi­ras­to on 13.12.2023 hy­väk­sy­nyt lii­ken­ne­jär­jes­tel­mäs­tä ja maan­teis­tä an­ne­tun lain mu­kai­sen tie­suun­ni­tel­man Hä­tin­vir­ran los­sin kor­vaa­mi­ses­ta sil­lal­la. Asia on kui­ten­kin vä­hän kuin tuu­leen pu­hal­let­tu lu­paus, joka ei to­teu­du, jol­lei edus­kun­ta myön­nä mää­rä­ra­haa hank­keel­le.

– Hy­väk­sy­mis­pää­tös tie­suun­ni­tel­maan on saa­tu, mut­ta ra­hoi­tus­ta ei ole vie­lä tie­dos­sa. Ra­ken­nus­suun­ni­tel­maa voi­daan läh­teä edis­tä­mään vas­ta sen saa­tu­am­me. Var­si­nais-Suo­men Ely-kes­kus vas­taa laut­ta­lii­ken­tees­tä ja tar­kas­te­lee kaik­kia los­si­paik­ko­ja. Kun sil­taa ei ole, tar­kas­te­lua teh­dään sen osal­ta, sa­noo Lin­da Nis­ka­nen Poh­jois-Sa­von ELY-kes­kuk­ses­ta.

Nis­ka­nen ei us­ko, et­tä sil­ta­han­ke oli­si lii­an op­ti­mis­ti­nen aja­tus, mut­ta ai­ka­tau­lua hän ei osaa sa­noa. Hä­nel­lä on ym­mär­rys, et­tä sil­taa ha­lut­tai­siin Puu­ma­laan ko­vas­ti ja sii­tä on käy­ty kes­kus­te­lua päät­tä­jien kans­sa.

Nyt Var­si­nais-Suo­men ELY:n uu­si han­kin­tast­ra­te­gia edis­tää kui­ten­kin uu­sien los­sien tuo­mis­ta ja ruop­paus­ten sekä lä­ji­tys­ten aloit­ta­mis­ta Hä­tin­vir­ral­la ko­ros­ta­en te­hok­kuut­ta ja vih­rei­tä va­lin­to­ja. Saa­ris­ton asuk­kail­la, ei­kä edes los­si­kus­kel­la ole tie­toa, tu­lee­ko uu­det los­sit vir­ral­le ja al­ka­vat­ko ruop­pauk­set pian.

Vi­ral­li­sen tie­don mu­kaan Ely al­kai­si ruop­paus­työt vas­ta syk­syl­lä mi­ni­moi­dak­seen ve­si­luon­nol­le, ve­sis­tön vir­kis­tys­käy­töl­le ja lin­tu­jen pe­sin­näl­le ai­heu­tu­vat hai­tat, jot­ka oli­si­vat näin vä­häi­sem­piä kuin ke­vät- ja ke­sä­kau­del­la. Lä­ji­tys­tä ei oli­si ai­ko­mus­ta teh­dä myös­kään ko­val­la tuu­lel­la ja vir­tauk­sen ol­les­sa eri­tyi­sen voi­ma­kas­ta.

Puu­ma­la-leh­ti ei ta­voit­ta­nut han­ket­ta edis­tä­vää tie­in­si­nöö­riä Ta­pa­ni Jaak­ko­laa Var­si­nais-Suo­men Elyl­tä kom­men­toi­maan asi­aa. Hank­keen tar­koi­tuk­se­na on pa­ran­taa Hä­tin­vir­ran los­siyh­teyt­tä suu­rem­man ja vä­hä­pääs­töi­sem­män los­si­ka­lus­ton käy­tön mah­dol­lis­tu­mi­sel­la. Hank­kees­sa sy­ven­ne­tään ja le­ven­ne­tään kum­man­kin laut­ta­pai­kan edus­taa ruop­paa­mal­la yh­teen­sä noin 3 600 m 3 ktr kes­ki­tii­vii­tä ja tii­vii­tä maa­la­je­ja noin 3 300 m 2 tr alu­eel­ta. Ruop­pauk­ses­ta syn­ty­vät mas­sat on tar­koi­tus lä­jit­tää los­sis­ta kaak­koon noin ki­lo­met­rin pää­hän ve­si­a­lu­eel­le sy­vän­tee­seen.

Han­ke on tar­koi­tus to­teut­taa lu­pa­pää­tök­sen saa­tua lain­voi­man syk­syl­lä 2024 tai vuo­den 2025 ai­ka­na.

Kun­nan­joh­ta­ja Nii­na Kuu­van mu­kaan Hä­tin­vir­ran sil­ta­han­ke on väy­lä­vi­ras­ton in­ves­toin­ti­oh­jel­mas­sa ja sen hyö­ty­suh­de on tosi kova eli ta­sol­la kak­si.

– Mää­rä­ra­haa sil­lal­le ei vie­lä ole ja se on edus­kun­nan pää­tän­tä­val­las­sa. Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­mi­nis­te­ri Lulu Ran­ne ei ot­ta­nut hank­kee­seen kan­taa huh­ti­kuus­sa, kun ta­vat­tiin Jär­vi­sy­dä­mes­sä, Kuu­va sa­noo.

Kuu­van ja kun­nan päät­tä­vien vir­ka­mies­ten toi­ve on, et­tä ra­hoi­tus rat­kais­tai­siin Itä-Suo­men oh­jel­man laa­ti­mi­sen yh­tey­des­sä, vii­meis­tään bud­jet­ti­rii­hes­sä. En­nen mää­rä­ra­ha­pää­tös­tä han­ke ei ete­ne.

Var­si­nais-Suo­men Ely edis­tää ruop­paus­toi­mia los­si­pai­koil­le ja los­si­lii­ken­teen kil­pai­lu­tus on tu­loil­laan. Kun­ta an­toi oman lau­sun­ton­sa ruop­paus­suun­ni­tel­maan hal­li­tuk­sen ko­kouk­ses­sa maa­nan­tai­na 20.5.

– Poh­ja­e­si­tyk­se­ni oli jyrk­kä ei, Kuu­va to­te­si.

Puu­ma­lan saa­ris­ton osa­kas­kun­ta ei myös­kään myön­nä suos­tu­mus­taan mas­so­jen lä­jit­tä­mi­ses­tä esi­te­tyl­le ve­si­lä­ji­ty­sa­lu­eel­le. Täs­tä ker­toi Puu­ma­la-leh­del­le osa­kas­kun­nan pu­heen­joh­ta­ja ja kun­nan­val­tuus­ton pu­heen­joh­ta­ja Mat­ti Vii­a­lai­nen.

Lä­ji­tys­paik­ka si­jait­see Väy­lä­vi­ras­ton omis­ta­man väy­län väy­lä­a­lu­eel­la. Hank­keen to­teut­ta­mi­nen edel­lyt­tää proo­mun käyt­töä, sil­lä ruop­paus­koh­teet si­jait­se­vat niin etääl­lä ran­nois­ta, et­tä kai­va­mi­nen pel­käl­lä pit­kä­puo­mi­sel­la kai­vin­ko­neel­la ran­nal­ta kä­sin ei on­nis­tu.

Lä­ji­tys­toi­min­nan hai­tal­li­sia vai­ku­tuk­sia ovat ve­den sa­men­tu­mi­nen, kiin­to­ai­nek­sen le­vi­ä­mi­nen ja mah­dol­li­ses­ti ra­vin­tei­den liu­ke­ne­mi­nen ve­teen vä­häi­sis­sä mää­rin. Lä­ji­tys tu­ho­aa lä­ji­ty­sa­lu­een poh­ja­e­läi­mis­töä ja ve­si­kas­vil­li­suut­ta sekä muut­taa poh­jan olo­suh­tei­ta.

Ve­si­lä­ji­tys­tä ei ole si­sä­ve­sil­lä lais­sa yk­si­kä­sit­tei­ses­ti kiel­let­ty, vaik­ka ylei­ses­ti val­lit­se­van lu­pa­käy­tän­nön mu­kaan ve­si­lä­ji­tys­tä ei ole sal­lit­tu.

Puu­ma­lan kun­nan­hal­li­tus kat­soo, et­tä Hä­tin­vir­ran ruop­paa­mi­nen ja los­sin kor­vaa­mi­nen uu­del­la ja isom­mal­la los­sil­la on ylei­sen edun vas­tai­nen ja hank­kees­ta saa­ta­va hyö­ty on vä­häi­nen ver­rat­tu­na koi­tu­viin me­ne­tyk­siin. Lu­van myön­tä­mi­sel­le ei näin ol­len ole edel­ly­tyk­siä.

Lau­sun­nos­saan kun­nan­hal­li­tus to­te­aa, et­tä lu­van ha­ki­ja ei ole esit­tä­nyt, mitä kus­tan­nuk­sia ruop­pauk­ses­ta ja uu­den isom­man los­sin han­kin­nas­ta ja yl­lä­pi­dos­ta ai­heu­tui­si. Hä­tin­vir­ran sil­lan han­ke­ar­vi­oin­nin mu­kaan los­sin vuo­sit­tai­set tien­pi­tä­jäl­le ai­heu­tu­vat yl­lä­pi­to­kus­tan­nuk­set ovat noin 736 000 € (to­teu­ma v. 2021, läh­de: ELY-kes­kus). Sil­lan val­mis­tu­es­sa los­sin vuo­sit­tai­set kus­tan­nuk­set pois­tui­si­vat. Var­si­nais-Suo­men ELY-kes­kuk­sen han­ke­suun­ni­tel­mas­sa ei huo­mi­oi­da myös­kään sitä, et­tä los­si­lii­ken­ne saat­taa säh­köis­tyä. Sil­lan han­ke­ar­vi­oin­nis­sa to­de­taan, et­tä ELY-kes­kus on ar­vi­oi­nut los­si­lii­ken­teen säh­köis­ty­mi­sen ta­pah­tu­van vuo­den 2027 lop­puun men­nes­sä, mi­kä­li sil­taa ei to­teu­te­ta.

Säh­köis­tä­mi­nen pie­nen­tää pääs­tö­jä mer­kit­tä­väs­ti, mut­ta tark­kaa ar­vi­o­ta säh­köi­sen los­sin pääs­töis­tä ei ole. Ruop­pauk­ses­ta ai­heu­tu­vat kat­kot tie­lii­ken­teel­le ja sy­vä­väy­läl­le ovat huo­mat­ta­vat.

Hä­tin­vir­ran sil­ta­han­ke si­säl­tyy Väy­lä­vi­ras­ton laa­ti­maan in­ves­toin­ti­oh­jel­maan vuo­sil­le 2024–2031. Hank­keen kus­tan­nu­sar­vio on noin 14,8 M€ Tien­pi­tä­jän nä­kö­kul­mas­ta hank­keen kes­kei­nen vai­ku­tus on los­sin vuo­sit­tai­sil­ta noin 0,7 M€ lii­ken­nöin­ti­kus­tan­nuk­sil­ta sääs­ty­mi­nen. 30 vuo­den las­ken­ta­kau­del­la los­sin lii­ken­nöin­ti­kus­tan­nuk­set ovat suu­rem­mat kuin sil­lan ra­ken­ta­mis­kus­tan­nuk­set, jo­ten han­ke oli­si kun­nan­hal­li­tuk­sen lau­sun­non mu­kaan kan­nat­ta­va pel­käs­tään lii­ken­nöin­ti­kus­tan­nuk­sil­ta sääs­ty­mi­sen vuok­si.

Puu­ma­lan kun­ta to­te­aa, et­tä Var­si­nais-Suo­men ELY-kes­kuk­sen han­ke­suun­ni­tel­ma on vah­vas­ti ris­ti­rii­das­sa Poh­jois-Sa­von ELY-kes­kuk­sen to­teut­ta­man tie­suun­ni­tel­ma­työn kans­sa ja et­tei tuo­ret­ta tie­suun­ni­tel­maa sil­lan ra­ken­ta­mi­sek­si tule pääs­tää van­he­ne­maan.