Han­na-Mari Tyr­väi­nen

Täl­lä vii­kol­la vie­te­tään val­ta­kun­nal­lis­ta pyö­räi­ly­viik­koa. En­sim­mäi­set pyö­räi­li­jät on näh­ty kan­ta­tie 62:n var­rel­la ja yhä use­am­pi käyn­nis­te­lee pik­ku­hil­jaa pyö­räi­ly­kaut­taan, jo­ten Puu­ma­lan saa­ris­to­rei­til­lä­kin lii­ken­nöin­ti vil­kas­tuu.

Lii­ken­ne­tur­va ky­syi vuo­si sit­ten suo­ma­lai­sil­ta mie­li­pi­tei­tä pyö­räi­lyn tur­val­li­suu­des­ta. Ky­se­lyn mu­kaan noin joka kol­mas vas­taa­ja koki, et­tei­vät au­toi­li­jat huo­mi­oi ajo­ra­dal­la pyö­räi­le­vien tur­val­li­suut­ta. Maan­tien lai­das­sa aja­va pyö­räi­li­jä ohi­te­taan usein lii­an lä­hel­tä ja lii­an ko­val­la no­peu­del­la.

Ke­sä­lii­ken­teen vil­kas­tu­es­sa au­ton ra­tin ta­ka­na oli­si­kin ai­het­ta te­räs­täy­tyä ha­vain­noi­maan pol­ku­pyö­räi­li­jät ja huo­leh­ti­maan sii­tä, et­tä ohi­tus­ti­lan­teet su­ju­vat tur­val­li­ses­ti.

– Ky­se­lys­tä nou­si hy­vin esiin, et­tä pyö­räi­li­jöi­den huo­mi­oi­mi­ses­sa on pa­ran­ta­mi­sen va­raa. Ohi­tuk­ses­sa pyö­räi­li­jän tur­val­li­suut­ta voi li­sä­tä pi­tä­mäl­lä kun­nol­lis­ta tur­va­vä­liä ja mal­til­lis­ta ajo­no­peut­ta, to­te­aa Lii­ken­ne­tur­van suun­nit­te­li­ja Lee­na Piip­pa.

Riit­tä­vä si­vut­tai­nen tur­va­vä­li var­mis­te­taan par­hai­ten ohit­ta­mal­la pyö­räi­li­jä vie­rei­sen kais­tan puo­lel­ta. Mo­nes­sa Eu­roo­pan maas­sa käy­te­tään lii­ken­ne­merk­ke­jä, jot­ka muis­tut­ta­vat au­toi­li­joi­ta jät­tä­mään vä­hin­tään 1,5 met­rin tur­va­vä­lin ohi­tet­ta­vaan pyö­räi­li­jään. Suo­men maan­teil­lä vas­taa­vaa merk­kiä ei ole käy­tös­sä, vaik­ka tur­va­vä­lil­le oli­si ihan sa­man­lai­nen tar­ve.

Puu­ma­lan saa­ris­to­rei­til­lä riit­tää pyö­räil­tä­vää kuu­ti­sen­kym­men­tä ki­lo­met­riä. Kos­ka mat­kal­la ei ole oi­ke­as­taan ol­len­kaan pyö­rä­tei­tä tai -kais­to­ja, on pyö­räi­li­jöi­den ajet­ta­va muun ajo­neu­vo­lii­ken­teen jou­kos­sa ajo­ra­dal­la. Puu­ma­lan kun­nan puo­lel­ta lii­ken­ne­tur­val­li­suu­sa­si­oi­hin on kiin­ni­tet­ty huo­mi­o­ta, mut­ta kos­ka ky­sees­sä on val­ti­on tie­ver­kos­to, lii­ken­ne­mer­keis­tä ja opas­tuk­sis­ta vas­taa­vat Väy­lä­vi­ras­to ja Poh­jois-Sa­von Ely-kes­kus.

– Meil­lä oli muu­ta­ma vuo­si sit­ten sel­lai­sia rin­nak­kai­sa­jos­ta va­roit­ta­via merk­ke­jä, mut­ta Ely oli sitä miel­tä, et­tei siel­lä sai­si ol­la täl­lai­sia ”vil­le­jä lii­ken­ne­merk­ke­jä”, vaan lii­ken­ne­oh­jaus­lait­teet eli lii­ken­ne­mer­kit pi­täi­si pe­rus­tua ole­mas­sa ole­viin ja hy­väk­syt­tyi­hin lii­ken­ne­merk­kei­hin, to­te­aa kun­nan tek­ni­nen joh­ta­ja Kim­mo Hag­man.

– Mai­nos­toi­mis­tos­sa tee­te­tyt va­roi­tus­mer­kit otet­tiin pois huo­mau­tuk­sen jäl­keen. Toi­saal­ta tie­tys­ti Ely:n kan­nan ym­mär­tää, et­tä se sot­kee yleis­tä lin­jaa, jos sin­ne ale­taan lait­taa kai­ken­lai­sia eri­lai­sia opas­tau­lu­ja.

Puu­ma­lan saa­ris­to­rei­tin mo­lem­piin los­si­ran­toi­hin tu­lee ke­säk­si opas­tau­lut, jois­sa on pyö­räi­li­jöil­le muis­tu­tuk­se­na Lii­ken­ne­tur­van oh­jeet tur­val­li­ses­ta pyö­räi­lys­tä.

– Ih­mi­set odot­te­le­vat siel­lä kyy­te­jä, jo­ten kyl­lä ai­na joku saat­taa lu­kais­ta ja pa­lau­tel­la mie­leen tur­val­li­suu­sa­si­oi­ta. Kun­nan puo­lel­ta tu­lee myös joi­tain yk­sit­täi­siä ajo­ta­paan liit­ty­viä huo­mi­o­merk­ke­jä, jois­sa muis­tu­te­taan pe­räk­käin ajos­ta, to­te­aa Hag­man.

Ely:n lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­a­si­an­tun­ti­ja Sal­la Ai­rak­si­nen to­te­aa, et­tä lii­ken­ne­mer­kit mää­ri­te­tään tie­lii­ken­ne­lais­sa.

– ELY:n nä­kö­kul­mas­ta täl­lai­sel­le oh­jaa­val­le mer­kil­le voi­si ol­la tar­vet­ta vilk­kail­la pyö­räi­ly­rei­teil­lä, mi­kä­li lain­sää­tä­jä kat­soo mer­kin ole­van tar­peel­li­nen, to­te­aa Ai­rak­si­nen.

– Idea in­fo­tau­lus­ta on ihan hyvä sekä lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den et­tä mat­kai­lun edis­tä­mi­sen kan­nal­ta. Sen to­teut­ta­mi­nen oli­si näh­däk­se­ni mah­dol­lis­ta ai­na­kin tien­var­si­mai­nok­se­na, jol­loin tau­lus­ta (tai use­am­mas­ta­kin) tu­li­si rei­lus­ti iso ja ker­ran lu­vi­tet­tu­na sen voi­si pi­tää pai­koil­laan ym­pä­ri vuo­den tai ai­na­kin ke­sä­kuu­kau­si­na, to­te­aa Väy­lä­vi­ras­ton tie­lii­ken­teen oh­jauk­sen asi­an­tun­ti­ja Juk­ka Ho­pe­a­vuo­ri.

– Täl­lai­sia mai­nos­paik­ko­ja voi löy­tyä jo rei­til­tä, mut­ta lu­pa­kä­sit­te­lys­sä Pir­kan­maan ELY:n kans­sa nii­tä var­maan löy­tyy tar­vit­ta­es­sa li­sää, hän sa­noo.

Py­sy­väis­luon­toi­sel­la tien­var­si­mai­nok­sel­la tar­koi­te­taan tien var­teen kiin­te­ään ra­ken­nel­maan tai lait­tee­seen si­joi­tet­tua mai­nos­ta, il­moi­tus­ta, ju­lis­tet­ta, jon­ka kuva- tai teks­ti­muo­toi­nen in­for­maa­tio on tar­koi­tet­tu pää­a­si­al­li­ses­ti tien­käyt­tä­jien näh­tä­väk­si.

Jos maan­tien käyt­tä­jil­le suun­na­tun mai­nok­sen si­joi­tus­paik­ka on ase­ma­kaa­voi­te­tun alu­een ul­ko­puo­lel­la, tu­lee il­moi­tus­vel­vol­li­suu­den pii­riin kuu­lu­vas­ta py­sy­väs­tä tien­var­si­mai­nok­ses­ta teh­dä ELY-kes­kuk­sel­le il­moi­tus ja saa­da sal­li­va pää­tös en­nen sen si­joit­ta­mis­ta.

Ho­pe­a­vuo­ri to­te­aa, et­tä Väy­lä­vi­ras­to vas­taa val­ti­on tei­den osal­ta lii­ken­ne­merk­kien käy­tön oh­jeis­tuk­ses­ta.

– Meil­lä ei kui­ten­kaan ole val­taa poi­ke­ta tie­lii­ken­ne­lain mää­rää­mis­tä lii­ken­ne­mer­keis­tä tai nii­den käy­tön sään­nöis­tä, hän sa­noo.

Lii­ken­ne­mer­keil­lä ei myös­kään esi­te­tä tien var­res­sa asi­oi­ta, jot­ka ovat tie­lii­ken­ne­lais­sa.

– Lii­ken­ne­mer­kit on tar­koi­tet­tu käy­tet­tä­väk­si sil­loin, kun tie­lii­ken­ne­lain li­säk­si tar­vi­taan paik­ka­koh­tais­ta oh­jeis­tus­ta, kiel­toa, va­roi­tus­ta tai opas­tus­ta.

Lii­ken­ne­merk­ke­jä ei myös­kään se­li­te­tä toi­sil­la lii­ken­ne­mer­keil­lä tai li­sää­mäl­lä nii­den oheen muu­ta, epä­vi­ral­lis­ta in­foa.