Hanna-Mari Tyrväinen
Tällä viikolla vietetään valtakunnallista pyöräilyviikkoa. Ensimmäiset pyöräilijät on nähty kantatie 62:n varrella ja yhä useampi käynnistelee pikkuhiljaa pyöräilykauttaan, joten Puumalan saaristoreitilläkin liikennöinti vilkastuu.
Liikenneturva kysyi vuosi sitten suomalaisilta mielipiteitä pyöräilyn turvallisuudesta. Kyselyn mukaan noin joka kolmas vastaaja koki, etteivät autoilijat huomioi ajoradalla pyöräilevien turvallisuutta. Maantien laidassa ajava pyöräilijä ohitetaan usein liian läheltä ja liian kovalla nopeudella.
Kesäliikenteen vilkastuessa auton ratin takana olisikin aihetta terästäytyä havainnoimaan polkupyöräilijät ja huolehtimaan siitä, että ohitustilanteet sujuvat turvallisesti.
– Kyselystä nousi hyvin esiin, että pyöräilijöiden huomioimisessa on parantamisen varaa. Ohituksessa pyöräilijän turvallisuutta voi lisätä pitämällä kunnollista turvaväliä ja maltillista ajonopeutta, toteaa Liikenneturvan suunnittelija Leena Piippa.
Riittävä sivuttainen turvaväli varmistetaan parhaiten ohittamalla pyöräilijä viereisen kaistan puolelta. Monessa Euroopan maassa käytetään liikennemerkkejä, jotka muistuttavat autoilijoita jättämään vähintään 1,5 metrin turvavälin ohitettavaan pyöräilijään. Suomen maanteillä vastaavaa merkkiä ei ole käytössä, vaikka turvavälille olisi ihan samanlainen tarve.
Puumalan saaristoreitillä riittää pyöräiltävää kuutisenkymmentä kilometriä. Koska matkalla ei ole oikeastaan ollenkaan pyöräteitä tai -kaistoja, on pyöräilijöiden ajettava muun ajoneuvoliikenteen joukossa ajoradalla. Puumalan kunnan puolelta liikenneturvallisuusasioihin on kiinnitetty huomiota, mutta koska kyseessä on valtion tieverkosto, liikennemerkeistä ja opastuksista vastaavat Väylävirasto ja Pohjois-Savon Ely-keskus.
– Meillä oli muutama vuosi sitten sellaisia rinnakkaisajosta varoittavia merkkejä, mutta Ely oli sitä mieltä, ettei siellä saisi olla tällaisia ”villejä liikennemerkkejä”, vaan liikenneohjauslaitteet eli liikennemerkit pitäisi perustua olemassa oleviin ja hyväksyttyihin liikennemerkkeihin, toteaa kunnan tekninen johtaja Kimmo Hagman.
– Mainostoimistossa teetetyt varoitusmerkit otettiin pois huomautuksen jälkeen. Toisaalta tietysti Ely:n kannan ymmärtää, että se sotkee yleistä linjaa, jos sinne aletaan laittaa kaikenlaisia erilaisia opastauluja.
Puumalan saaristoreitin molempiin lossirantoihin tulee kesäksi opastaulut, joissa on pyöräilijöille muistutuksena Liikenneturvan ohjeet turvallisesta pyöräilystä.
– Ihmiset odottelevat siellä kyytejä, joten kyllä aina joku saattaa lukaista ja palautella mieleen turvallisuusasioita. Kunnan puolelta tulee myös joitain yksittäisiä ajotapaan liittyviä huomiomerkkejä, joissa muistutetaan peräkkäin ajosta, toteaa Hagman.
Ely:n liikennejärjestelmäasiantuntija Salla Airaksinen toteaa, että liikennemerkit määritetään tieliikennelaissa.
– ELY:n näkökulmasta tällaiselle ohjaavalle merkille voisi olla tarvetta vilkkailla pyöräilyreiteillä, mikäli lainsäätäjä katsoo merkin olevan tarpeellinen, toteaa Airaksinen.
– Idea infotaulusta on ihan hyvä sekä liikenneturvallisuuden että matkailun edistämisen kannalta. Sen toteuttaminen olisi nähdäkseni mahdollista ainakin tienvarsimainoksena, jolloin taulusta (tai useammastakin) tulisi reilusti iso ja kerran luvitettuna sen voisi pitää paikoillaan ympäri vuoden tai ainakin kesäkuukausina, toteaa Väyläviraston tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuori.
– Tällaisia mainospaikkoja voi löytyä jo reitiltä, mutta lupakäsittelyssä Pirkanmaan ELY:n kanssa niitä varmaan löytyy tarvittaessa lisää, hän sanoo.
Pysyväisluontoisella tienvarsimainoksella tarkoitetaan tien varteen kiinteään rakennelmaan tai laitteeseen sijoitettua mainosta, ilmoitusta, julistetta, jonka kuva- tai tekstimuotoinen informaatio on tarkoitettu pääasiallisesti tienkäyttäjien nähtäväksi.
Jos maantien käyttäjille suunnatun mainoksen sijoituspaikka on asemakaavoitetun alueen ulkopuolella, tulee ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvasta pysyvästä tienvarsimainoksesta tehdä ELY-keskukselle ilmoitus ja saada salliva päätös ennen sen sijoittamista.
Hopeavuori toteaa, että Väylävirasto vastaa valtion teiden osalta liikennemerkkien käytön ohjeistuksesta.
– Meillä ei kuitenkaan ole valtaa poiketa tieliikennelain määräämistä liikennemerkeistä tai niiden käytön säännöistä, hän sanoo.
Liikennemerkeillä ei myöskään esitetä tien varressa asioita, jotka ovat tieliikennelaissa.
– Liikennemerkit on tarkoitettu käytettäväksi silloin, kun tieliikennelain lisäksi tarvitaan paikkakohtaista ohjeistusta, kieltoa, varoitusta tai opastusta.
Liikennemerkkejä ei myöskään selitetä toisilla liikennemerkeillä tai lisäämällä niiden oheen muuta, epävirallista infoa.