Tiina Puputti
Asiakaspalvelu innostaa Hurissalon Salen myymäläpäällikköä Jorma Tikkaa, joka juhlisti kesäkuun ensimmäisenä päivänä 50-vuotista työuraansa. Kaikki lähti liikkeelle sattumalta, kun nuori koululainen pyydettiin kesätöihin kauppaan. Sille tielle hän jäi. Tänä päivänä Tikan työhön kuuluu paljon hallinnollisia asioita, jotka on tehtävä takahuoneessa yksin.
Jorma Tikka kantaa myyjä Sisko Tikan kanssa kakun ulos odottamaan asiakkaita. Kuinkas muuten asiakaspalvelun ykköseksi nostava myymäläpäällikkö juhlisikaan merkkipäiväänsä. Yksi kurvaa autollaan pihaan, kättelee Tikan, hän nostaa puheessaan esiin sen, kuinka nyt someaikana myymäläpäällikkö on alkanut toimia maailmankansalaisen tavoin. Toinen muistelee Tikan ensimmäistä työpaikkaa, kun maistelee kakkua. Aurinko paistaa juhlapäivän kunniaksi.
– Ei tunnu missään, toteaa päivänsankari ja nauraa iloisesti päälle.
– Sattumien kautta tämä on vain mennyt näin.
https://www.youtube.com/watch?v=hxYBwhtZA_AJorma Tikka ei kuitenkaan ole odotellut sattumia. Hän kertoo aina toimineensa. Tästä esimerkkinä hän mainitsee idean, jonka hän sai New Yorkissa. Kaupunki, joka ei koskaan nuku, sai kauppiaan ajattelemaan, miten se onnistuu Hurissalossa. Juhannuksen 24h aukiolo on tämän idean tulos. Samaan hengenvetoon hän jatkaa, kuinka aukioloaikojen pidentäminen työllistää nyt useampia ihmisiä.
Idearikkaan toteuttajan toimintaan kuuluu myös konkreettinen ”laatikon ulkopuolinen” -ajattelu. Kun kaupan neliöt jäivät pieniksi, Tikka laajensi toimintaa pihalle. Nyt ulkona ovat muun muassa kukkakauppa, pullojen palautus ja terassi.
– Mitä voimme tehdä paremmin? Tämä on kysymys, jota Jorma Tikka miettii päivittäin. Syksy ja talvi ovat syvällisemmän pohtimisen aikaa, kun Hurissalo hiljenee kesän jälkeen. Näinä aikoina syntyvät New Yorkin kaltaiset ideat. Mitä voimme tehdä paremmin -kysymys ei unohdu myymäläpäälliköltä kesälläkään, ja aina on asiakkaille tarjolla jotain uutta. Myös tälle kesälle on uutuuksia tulossa, mutta niitä Tikka ei vielä paljasta. Kevään tapaus oli, kun Hurissalon Sale aloitti Alkon noutopisteenä.
Asiakaspalvelun ja ideoinnin lisäksi Jorma Tikka sanoo itselleen tärkeäksi asiaksi kesätyöntekijöiden rekrytoinnin.
– Kun ensin rekrytoin, perehdyn ja sitten näen, kuinka helmistä hioutuu timantteja. Tämä työ näkyy ensin Hurissalon asiakaspalvelussa ja siitä eteenpäin jatkaneiden nuorten urapoluissa. Tikan kasvatustyö on saanut myös konkreettista palautetta: Hurissalon Sale on voittanut ykköspalkinnon S-ryhmän valtakunnallisessa asiakastyytyväisyyskyselyssä 15 kertaa peräkkäin. Kun seuraavaksi Osuuskauppa Suur-Savon delegaatio onnittelee päivänsankaria, saadaan Tikan timanttien hionnasta toinenkin esimerkki. Pirkanmaan marketkaupan toimialajohtaja Mirkka Saikanmäki halaa lämpimästi myymäläpäällikköä ja samalla muistellaan menneitä. Mukana on onnittelijoissa on myös Mikkelin Prisman nykyinen kt- ja kassapäällikkö Tuomo Rasimus, joka pitää ennätystä Hurissalon kesätyöntekijänä. Hänellä on takanaan kaikkiaan 8 sesonkia. Juhlat jatkuvat puhein ja kukituksin.