Han­na-Mari Tyr­väi­nen

Puu­ma­lan yh­te­näis­kou­lun 5.–6.-luok­ka­lais­ten tie­to- ja vies­tin­tä­va­lin­nais­ryh­mä vie­rai­li vii­me vii­kon tiis­tai­na Puu­ma­la-leh­den toi­mi­tuk­ses­sa. Pää­toi­mit­ta­ja Tii­na Judén esit­te­li op­pi­lail­le toi­mi­tuk­sen ar­kea ker­to­mal­la leh­den­te­os­ta. Hän pal­jas­ti heti al­kuun kiin­nos­ta­van fak­tan: Hu­ris­sa­los­sa Puu­ma­la-leh­ti ja­e­taan 90 pro­sent­tiin ko­ti­ta­louk­sis­ta ja koko kun­nan alu­eel­la leh­teä lu­e­taan yli 83 pro­sen­tis­sa ta­louk­sis­ta.

– Pai­kal­lis­leh­ti ker­too vä­hän eri­lai­sia asi­oi­ta kuin val­ta­kun­nan me­dia, kes­kit­ty­mäl­lä tä­hän alu­ee­seen ja ta­pah­tu­miin, ker­toi Judén.

Tuo­rein leh­ti oli läh­te­nyt juu­ri het­keä ai­em­min pai­noon ja Judén näyt­ti lap­sil­le tie­to­ko­neel­ta tu­le­van leh­den si­säl­töä.

– Seu­raa­van vii­kon leh­den suun­nit­te­lu ja te­ke­mi­nen al­kaa heti. Toi­si­naan sii­hen voi ol­la jo jut­tu­ja val­mii­na.

Op­pi­laat pää­si­vät myös käy­tän­nön har­joi­tuk­seen. Judén näyt­ti kun­nan­ta­lol­la kut­sun­nois­ta te­ke­mään­sä kes­ke­ne­räis­tä jut­tua, jo­hon op­pi­laat sai­vat kek­siä ot­si­kon ja ing­res­sin. Mio Pirs­ka­nen eh­dot­ti roh­ke­as­ti ot­sik­koa ”Mie­het pa­ko­te­taan ar­mei­jaan”. Ee­ri­ka Saas­ta­moi­nen ja Tes­sa Haa­pa­lah­ti kek­si­vät ar­tik­ke­liin ing­res­sin eli tii­vis­tel­män ju­tus­ta: Puu­ma­la­lai­set Alex Au­vi­nen ja Pyry Ma­li­nen ei­vät tun­nus­ta­neet jän­nit­tä­vän­sä. Tä­män jäl­keen jut­tu tai­tet­tiin har­joi­tuk­se­na leh­den si­vul­le.

Me­di­a­ryh­män opet­ta­ja Piia Han­hi­nie­mi ker­toi, et­tä vii­me vuon­na va­lin­nais­ryh­mäs­sä kes­ki­tyt­tiin enem­män tie­to­tek­ni­siin asi­oi­hin. Tänä vuon­na pää­pai­no on omas­sa tuot­ta­mi­ses­sa ja suun­nit­teil­la on oma leh­ti.

– Tämä ryh­mä vai­kut­taa in­nos­tu­neel­ta, jo­ten jut­tu­jen kir­joit­ta­mis­ta ai­na­kin ko­keil­laan, to­te­si Han­hi­nie­mi.

Op­pi­laat ide­oi­vat, et­tä las­ten ja nuor­ten leh­des­sä voi­si ol­la jut­tu­ja esi­mer­kik­si ko­neis­ta, mo­pois­ta ja har­ras­tuk­sis­ta sekä hen­ki­lö­haas­tat­te­lu­ja.

Tun­neil­la ope­tel­laan myös Goog­le-ym­pä­ris­tön käyt­töä.

– Toi­mit­ta­jan työs­sä oi­ke­an­lai­sen tie­don ha­ke­mi­nen on tär­ke­ää, kos­ka me vä­li­täm­me sitä leh­den lu­ki­joil­le. Hyvä leh­ti­jut­tu tar­vit­see fak­ta­tie­to­ja, haas­ta­tel­ta­vien kom­ment­te­ja ja va­lo­ku­via. Kai­kis­ta näis­tä syn­tyy ko­ko­nai­suus, jon­ka avul­la lu­ki­jat voi­vat muo­dos­taa omat aja­tuk­sen­sa, ker­toi Judén.

Kos­ka vie­rai­lu liit­tyi myös YK:n kan­sain­vä­li­seen lu­ku­tai­to­päi­vään, op­pi­laat poh­ti­vat lu­ku­tai­don mer­ki­tys­tä ar­jes­sa. He lis­ta­si­vat, et­tä il­man lu­ku­tai­toa työn saa­mi­nen, vies­tit­te­ly, oh­jei­den ym­mär­tä­mi­nen ja tie­don et­si­mi­nen oli­si han­ka­laa. Toi­saal­ta nuo­ret oli­vat kek­se­li­äi­tä, sil­lä ka­ve­ril­le voi­si lait­taa ää­ni­vies­tin ja tar­vit­ta­es­sa et­siä oh­jei­ta Yo­u­tu­ben tu­to­ri­al-vi­de­ol­ta.

– Elä­mäs­sä ei yk­sin­ker­tai­ses­ti pär­jää il­man lu­ku­tai­toa, to­te­si Da­niil Can­du.

Lap­sil­le esi­tel­tiin myös te­ko­ä­lyn käyt­töä. Kun AI:lta ky­syt­tiin, kuin­ka moni maa­il­mas­sa ei osaa lu­kea, se tie­si vas­ta­ta:noin 770 mil­joo­naa ai­kuis­ta, jois­ta suu­rin osa on ke­hi­tys­mais­sa asu­via nai­sia.

Tä­män li­säk­si on myös hei­tä, joil­la lu­ku­tai­to on niin heik­ko, et­tei se rii­tä ar­jes­sa sel­viy­ty­mi­seen, mikä puo­les­taan vai­keut­taa osal­lis­tu­mis­ta yh­teis­kun­taan ja oman maan ke­hi­tyk­seen.

Suo­ma­lai­sis­ta 11–15 pro­sent­tia omaa hei­kon lu­ku­tai­don.

YK:n luku­tai­to­päi­vää vie­tet­tiin maa­nan­tai­na 8.9. Puu­ma­la-leh­ti on mu­ka­na val­ta­kun­nal­li­ses­sa Pu­reu­du pai­kal­li­siin -kam­pan­jas­sa, jos­sa di­gi­leh­ti on avoin­na il­man mak­su­muu­ria sun­nun­tai­hin 14.9. saak­ka.