Joskus tulee tunne, että jos Puumalassa puhuu vihreistä arvoista, saa helposti poliittisesti vihreän leiman. Mielestäni ilmastonmuutos, luonnon hyvinvointi ja fossiilisista polttoaineista luopuminen tai niiden käytön vähentäminen ei pitäisi olla mitenkään sidoksissa politiikkaan. Paitsi siltä osin, että siitä pitäisi palkita ihmisiä vähentämällä verotusta tai tekemällä se muuten vain taloudellisesti kannattavaksi kuluttajille ja yrityksille.
Yleensä ottaen ihminen on taloudellinen eläin, joka pohtii monet asiat aina ensin rahassa. Siksi on hyvä huomata, että esimerkiksi sähköauton käytössä säästää tuhansia euroja vuodessa. Tästä voit lukea juttua mökkiläisen kokemuksista ja Etelä-Savo monipaikkaisen asumisen edelläkävijäksi 2019–2021 -hankkeen web-seminaarista.
Moottori-lehden viime joulukuussa tekemä Volkswagen ID.4:n ja Volkswagen Passat TDI:n parivertailu todisti, että mitä enemmän ajaa, sitä edullisemmaksi sähköauto tulee esimerkiksi dieselautoon verrattuna.
Vertailun tulokset ovat selvät: sähköautolla ajaminen on todella paljon dieselautoa edullisempaa. Säästöä syntyy jo kymppitonnin vuodessa ajavalle useita satoja euroja, vaikka käytettäisiin kalleinta sähkön ja halvinta dieselin hintaa, ja ero kasvaa todella huimaksi, kun autoilla ajetaan paljon. Esimerkiksi 30 000 kilometriä ajavan säästö voi kaupunkiajossa olla jopa 5 000 euroa ja maantielläkin yli 3 000 euroa vuodessa!
Ajokustannukset siis ohjaavat sähköauton pariin. Vaikka pidemmillä maantiematkoilla sähköautoilijan aikaa tuhraantuu pikalatausasemilla, dieselin lyhyempiä tankkauksia ja sitä seuraavaa ajansäästöä alkaa olla taloudellisesti haastavaa perustella.
On mukava, että Keskokin pohtii sähköauton latauspisteiden sijoittamista uuden kaupparakennuksen pihaan.
Tiina Judén
päätoimittaja