Saimaan silta, jota Puumalan sillaksi ja Puumalansalmen sillaksikin kutsutaan, on edelleen Suomen neljänneksi pisin silta ja vuonna 1995 se oli Suomen toiseksi pisin. Vaikka koolla ei ole väliä, oli projekti sen luokan juttu, että se villitsi kansaa ja sai kunnan teettämään siitä jopa t-paitoja, joissa luki Puumalansalmen silta. Sillan nimeksi tuli 933 ehdotusta, joista Saimaan siltaa ehdottanut Matti Partanen arvottiin Pariisin matkan voittajaksi.
Silta avattiin 30 vuotta sitten liikenteelle ja se vihittiin käyttöön 31.10.1995. Puumala-lehti julkaisi tiistaina jutun sillan historiasta verkossa ja painetussa lehdessä juttu julkaistaan 29.10.2025.
Avajaispäivänä sillalle jonotti kymmeniä autoilijoita. Virallisesti sillan ylitti ensimmäisenä puumalalainen Tuovi Kotro.
Siltaprojektin kustannukset olivat suunnilleen samanlaiset kuin on arvioitu Hätinvirran sillan maksavan tällä hetkellä. Kustannusarvio on noin 15 miljoonaa euroa. Määrärahoja Hätinvirran siltahankkeelle ei ole vielä osoitettu, mutta Liikenne- ja viestintävirasto Traficom hyväksyi tiesuunnitelman joulukuussa 2023.
Sillan rakentaminen on edelleen iso juttu. Toisiko se Puumalaan yhtä suurta hurmosta ja hulapaloota, kuin Saimaan sillan rakentaminen aikanaan?
Kaikki rakennusprojektit tuovat yleensä mukanaan työtä, mahdollisuuksia ja rahavirtaa paikkakunnalle.
Tiina Judén
päätoimittaja