Löpöti löpöti, vai ilman löpöä? Bensan hinta ei ole enää pitkään aikaan ollut järjellä selitettävissä. Kipukynnys on ylitetty. Pitkänmatkan työläinen kärvistelee. Vaan kiroaminen ei auta, eikä bensa-aseman henkilökunnan sättiminen. Hallituksen puoleen sen sijaan olisi nyt syytä kääntyä ja kovaäänisesti. Sillä jos hintaa ei saada alas, ei käy hyvin kotimaanmatkailulle. Myös yleinen kulutus vähenee, kun hinnat jatkavat muutenkin nousuaan. Tämä taas näkyy yrittäjien kassassa.
Saksa on ratkaissut asian laskemalla bensiinin ja dieselin hintaa kesän ajaksi. Saksa tarjoaa myös 9 euron kuukausilipun julkisiin liikennevälineisiin. Se, jos mikä, saa ihmiset käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Täällä maalla se on hankalampaa, kun julkisia ei ole. Ainut julkinen asia on yleinen sauna, jos sekään kovin julkinen. Juna ei kulje Mikkelistä Puumalaan, eikä kovin usein linja-autokaan.
Jos halutaan tehdä oikeasti vihreitä tekoja ja korostaa samanvärisiä arvoja, pitäisi näille asioille nyt sitten oikeasti tehdä muutakin, kun kaupata ihmisille ylikalliita sähköautoja, joiden toimitusajat menevät 1-2 vuotta eteenpäin aikajanalla. Kaasuautoja markkinoitiin muutama vuosi sitten kovasti ja jopa maa-ja metsätalousminiseri Jari Leppä kertoi minulle henkilökohtaisesti Puumalassa käydessään, että kyllä kaasuautoihin nyt todella panostetaan. Kuka panostaa? Kaasuasemia on nyt Suomessa kattava verkosto alhaalta Suomi-neidon vyötärölle saakka. Kaasuautoilijoista yli puolet tankkaa nykyään biokaasua, mutta autoteollisuutta kiinnostaa vain sähköauto. Volvokin lopetti kaasuautojen valmistamisen muutama vuosi sitten ja panostaa koko mallistossaan täyssähkö- ja sähköhybridiautoihin. Samalla se päätti lopettaa kokonaan polttomoottoriautojen valmistuksen.
Hämmästyttävää on EU-komission direktiivi ja epäoikeudenmukainen suhtautuminen kaasuautoiluun, joka on yksi nopeimmista ja kustannustehokkaimmista tavoista vähentää liikenteen kasvihuonepäästöjä. Suomessa maatalous pystyisi sivutuotteena tuottamaan biokaasua huomattavasti nykyistä enemmän.