Kun kävin Halpalinnassa postiasioilla, päätin ostaa samalla myös tinteille lisää ruokaa. Ne kun ovat pakkasella ahmineet niin rasvapalloja kuin jyviäkin pyristellen ahkerasti riippupihlajan ja terassin katoksen väliä pysyäkseen lämpiminä. Linnut osaavat erotella jyvät akanoista, vaikka niille nykyään myös valmiiksi kuorittuja tarjoillaan. Näin tiukkoina aikoina, myös yritysrintamalla karsitaan jyvät akanoista tai toisinpäin. Suomessa konkurssit ovat lisääntyneet viime vuoden aikana 25 %. Uusyrityskeskuksen ja kunnan elinkeinokehittäjän mukaan Puumalan tilanne on vielä kohtuullisen hyvä ja hallinnassa (sivulla kolme).
Esimerkkiä ovat näyttäneet rohkeat matkailualan yritykset, jotka ovat lisänneet volyymiä markkinointiin ja toiminnan sekä ympäristön kehittämiseen vaikeina koronavuosina, jolloin moni olisi lannistunut ja lyönyt lapun luukulle. Puumalassa sen sijaan painettiin kaasua, nähtiin kotimaan valttikortit pandemia-ajan herättämine matkailijoineen. Tarjottiin erilaisia takeaway-palveluita, eikä luovutettu. Markkinointiin ja brändimainontaan panostaminen haastavina aikoina on aina erottanut kasvuyritykset niistä, jotka painuvat siilikyykkyyn. Brändimainonnassa aina ei ole edes kysymys siitä, paljonko rahaa käytetään. Jokainen yrityksen työntekijä tekee markkinointityötä jokaisessa asiakaskontaktissa, olipa kyseessä putkimies, sähkömies tai toimittaja.
Tiina Judén
päätoimittaja