Maailmanpoliittisen tilanteen vaikutukset liikennevirtoihin on Traficomin mukaan koskettanut erityisesti Kaakkois-Suomen aluetta ja rajaliikennettä. Rajan ylittävän raskaan logistiikan määrät ovat pudonneet sodan vaikutuksesta noin viidesosaan edellisistä vuosista ja liikennemäärät ovat sen osalta edelleen laskussa. Saimaan kanavan laivaliikenne on pysähtynyt.
Merkittävin muutos alueen logistiikassa on aikaisemmin Venäjältä tuodun puun korvaavan puun hankinta-alueet ja kuljetusreitit, joihin Puumalakin metsäteollisuuden raaka-ainetta vahvasti tuottavana kuntana kuuluu. Puuta viedään nyt kasvavalla vauhdilla puutavara-autoilla Kaakkois-Suomen metsäteollisuuden tehtaille.
Tämä näkyy sekä kantatie 62:lla että seututie 434:llä onnettomuusriskin kasvuna. Raskaan liikenteen kuljettajien välinpitämättömyys nopeusrajoituksia kohtaan voi koitua kohtalokkaaksi. Kapeilla teillä korostuu ammattikuljettajien etiikan merkitys. Omassa liikennekäyttäytymisessä meidän kaikkien on huomioitava kevyemmän liikenteen kulkijat.
On järkevää ajaa kelin, eikä pelkän nopeusrajoituksen mukaan. On painostavaa, jos taustapeilistä näkyy auton perässä roikkuva rekka, jonka pelkkä edessäkulkijan jarrutusliike saisi törmäämään surmaavasti edessä kulkevaan ajoneuvoon. Kauhistuttavaa on tulla myös mutkaan, johon ”teiden tonnikeiju” kiitää pelottomasti 90 kilometrin tuntivauhdilla.
Huomioonottava ajotapa on yhtä tärkeä meille kaikille. Ajotapa periytyy myös jälkikasvullemme, sillä jokainen vanhempi on lapsilleen malli myös liikennekäyttäytymisessä. Kun pidät kunnon turvavälin, näet mitä edessäsi tapahtuu ja ehdit rauhassa ennakoida tilanteita.
Muista: Onni ei ole määränpää, se on matka.
Tiina Judén
päätoimittaja