Tiis­tai­na vie­tet­tiin Min­na Cant­hin päi­vää ja sa­mal­la tasa-ar­von päi­vää. It­sel­le­ni mie­leen on jää­nyt Suo­men en­sim­mäi­sen nais­toi­mit­ta­ja­jan ja roh­ke­an, ra­jo­ja mur­ta­van kir­jai­li­jan suo­ma­lais­ta si­sua ku­vaa­va mot­to: Elä­mä on tais­te­lua, iha­naa tais­te­lua. Sitä ei sovi unoh­taa, sil­lä se on eteen­päin vie­vä voi­ma. Sitä se on ol­lut ai­na ja on täl­lä­kin het­kel­lä. Elä­mäs­sä kun pär­jää­vät par­hai­ten ne, jot­ka sie­tä­vät vas­toin­käy­mi­siä, ei­vät­kä lan­nis­tu.

Pal­jon on muut­tu­nut hy­vään suun­taan. Sik­si on hyvä käy­dä läpi asi­oi­ta, jot­ka ei­vät en­nen ol­leet pa­rem­min: Nai­set ja mie­het sai­vat yh­tä­läi­sen pe­rin­tö­oi­keu­den vuon­na 1878. Nai­mi­sis­sa ole­vat nai­set sai­vat al­kaa käy­dä töis­sä il­man avi­o­mie­hen suos­tu­mus­ta vuon­na 1919. Käy­tän­nös­sä en oli­si ihan var­ma to­teu­tui­ko tämä vie­lä tuol­loin mo­nen­kaan koh­dal­la, sil­lä vas­ta vuo­den 1930 uu­si avi­o­liit­to­la­ki va­paut­ti nai­sen mie­hen­sä hol­houk­ses­ta. Vuon­na 1950 abort­ti sal­lit­tiin Suo­mes­sa lää­ke­tie­teel­li­sin pe­rus­tein. Lait­to­mia toki teh­tiin. 1970 abort­ti sal­lit­tiin myös so­si­aa­li­sis­ta syis­tä ja uu­sin abort­ti­la­ki, jon­ka mu­kaan nai­nen voi it­se päät­tää ras­kau­den kes­key­tyk­ses­tä 12 viik­koon saak­ka, tuli voi­maan vuon­na 2023.

E-pil­le­ri hy­väk­syt­tiin vuon­na 1961 ja yh­teis­huol­ta­juus mah­dol­lis­tui vuon­na 1983. Häm­mäs­tyt­tä­vää on, et­tä avi­o­lii­tos­sa ta­pah­tu­nut rais­kaus kri­mi­na­li­soi­tiin vas­ta vuon­na 1994.

Tasa-ar­voi­nen avi­o­liit­to­la­ki as­tui voi­maan vuon­na 2017, eli sa­maa su­ku­puol­ta ole­vat voi­vat avi­oi­tua. Sil­ti kir­kol­lis­ko­kous poh­tii edel­leen, voi­ko pap­pi vih­kiä sa­maa su­ku­puol­ta ole­via avi­o­liit­toon. Piis­pain­ko­kous eh­dot­ti­kin äs­ket­täin ko­kouk­ses­saan kirk­ko­jär­jes­tyk­seen kah­den rin­nak­kai­sen avi­o­liit­to­kä­si­tyk­sen mal­lia, jon­ka mu­kaan vih­ki­mi­sen hy­väk­sy­vä pap­pi voi vih­kiä, mut­ta sitä ei hy­väk­sy­vä voi­si kiel­täy­tyä. Asi­as­ta päät­tää tou­ko­kuus­sa ko­koon­tu­va kir­kol­lis­ko­kous, jos­sa esi­tys vaa­tii läpi men­näk­seen kol­men ne­lä­so­san enem­mis­tön. Esi­tys oli­si komp­ro­mis­si asi­aan, jo­hon tus­kin kos­kaan tu­lee yk­si­mie­li­syyt­tä.

Avo­lii­tot ovat yleis­ty­neet Suo­mes­sa jo 1970-lu­vul­ta läh­tien, mut­ta ny­ky­ään avo­lii­tot ovat jo yh­tä ylei­siä kuin avi­o­lii­tot. Kos­ka avo­liit­to­ja ei re­kis­te­röi­dä, on nii­den mää­rää vai­kea ar­vi­oi­da. Vie­lä 1980-lu­vul­la­kin avi­o­lii­tot oli­vat avo­liit­to­ja hy­väk­sy­tym­piä ja suo­si­tum­pia. Nyt avo­lii­tois­sa asuu vä­hin­tään kol­ma­so­sa pa­ris­kun­nis­ta ja kai­kis­ta ikä­ryh­mis­tä.

Tii­na Judén

pää­toi­mit­ta­ja