Klassisen musiikin konsertti tuo yllätyksiä

14.7.2016

Klassisen musiikin konsertti on moniulotteinen kokemus.

Saimaan kauneimmat sävelet -konserttisarjan ilta-avaus vei tunnelmat korismatsiin ja toi tuoksut 1600-luvun kirjallisuudesta sekä kohotti ihon kananlihalle tuttujen laulujen myötä.

Reilun puolentoista tunnin konsertti muodostui erilaisista osuuksista. Oli esimerkiksi setti espanjalaisia lauluja, Frederic Chopinin pianoballadi ja muhkeaa miesääntä. Erilaisia osuuksia, erilaisia ajatuksia.

Kun pianisti Laura Mikkola laittoi mielensä ja sormensa töihin ja päätti soolo-osuutensa, yleisöstä huomasi, etteivät he olleet väärässä paikassa. Kädet nousivat taputuksiin pään päälle. Hetkeä aiemmin olikin voinut antaa ajatustensa vain harhailla tai sitten vain olla, ihan tyhjäpäänä, sävelten virtauksessa. Sulkea silmät ja aistia vain musiikin ja kun suljetuin silmin vain kuulee, ei aina voi olla varma, mistä suunnasta musiikki tulee. Yleisö kirkossa on ihan hiljaa aplodeihin saakka. Mikään muu virike ei häiritse kokemusta.

Mikkolan lisäksi perjantain 8.7. konsertissa esiintyivät sopraano Hedvig Paulig, basso Heikki Orama sekä kitaristi Otto Tolonen. Alojensa huippuja.

JOKU voi sanoa, ettei ymmärrä klassista musiikkia. Ei sitä tarvitse ymmärtää. En ole itse sen suhteen kovin kokenut enkä pysty erottelemaan sitä professionaalisesti. Taide on ennen kaikkea kokemuskysymys. Kokemukset eivät ole koskaan vääriä.

Jos ei ole koskaan tai hyvin harvoin käynyt klassisen musiikin konsertissa, voisi harkita sitä paitsi kauniiden esitysten, myös omien tuntemusten herättäjänä. Ei voi tietää, mitä tapahtuu.

Kun kirkonpenkkiin istuu, kiire häviää, sillä vaihtoehtoja ei ole kuin oikeastaan kuunnella, niin musiikkia kuin itseään.

Paulig laulaa setin espanjalaisia lauluja. Heti ei tapahdu mitään, mutta pian erilaiset mielleyhtymät vievät jännittäviin kuviin, jotka muutoin jäisivät ikiajoiksi tulematta. Espanjalaiset sävelmät herättävät saman tuoksun, jonka Don Quijoten ensipainos antaa, kun teoksen kaappaa kirjahyllystä. Sitä hiljaa miettii, että näitä samanlaisia sävelmiäkö soitettiin majataloissa myös silloin, kun Cervantes kirjoitti teoksensa 1600-luvun alussa.

KLASSISEN musiikin konsertissakin kannattaa mennä etupenkkiin. Siellä voi nauttia muustakin kuin musiikista ja näkee esiintyjissä tarkasti kaikki piirteet, mitä laulaminen ja soittaminen vaativat. Tämä on vähän sama kuin menee jossakin joukkuepelissä, esimerkiksi koripallossa, aivan kentän viereen seuraamaan ottelua. Missään muualla ei näe pelaajien kamppailua, ilmeitä ja yksittäisiä hikipisaroita yhtä tarkasti, ei edes televisiosta. Tällä tavoin konserttikokemus musiikin lisäksi saa uuden visuaalisen määritelmän.

Saimaan kauneimmat sävelet -konserttisarja jatkuu vielä perjantaina Lamminniemen kappelissa sarjan neljännellä konsertilla ja sunnuntaina viidennellä konsertilla Puumalan kirkossa. Tuolloin kuullaan Mozartin Requiem. Sunnuntain konsertti on samalla kunnan ja seurakunnan 400-vuotisjuhlavuoden pääkonsertti.

Kari Kauppinen

Share This:

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.


*